On Catalunya
FER ARRELS
El plàtan de Gibert, a Monistrol de Montserrat
L'imponent arbre es troba al voral de la carretera que porta al monestir

amadridejos51004504 onbarcelona arbol arboles madridejos platano de191204181005
Els visitants que ascendeixen amb automòbil fins almonestir de Montserrat passen invariablement, un cop deixen enrere Monistrol, pel costat d’un plàtan que està inclòs en el catàleg d’arbres monumentals de la Generalitat de Catalunya i que s’ha convertit en els últims anys en un dels símbols de la població. No n’hi ha per a menys. L’exemplar no només destaca pel seu tronc gruixut, amb un perímetre de 4,70 metres a l’altura del pit i una altura estimada de 28, sinó especialment per la seva imponent copa globosa, amb unaprojecció d’ombra superior als 500 metres quadrats.
Malgrat el seu humil emplaçament, solitari en un voral de la BP-1121, envoltat de ciment, l’inconfusible plàtan creix en un terreny que antigament havia sigut propietat dels Gibert, dels quals pren el nom,una destacada família local«que va donar a Monistrol alcaldes, consellers i capellans», com destaca la Generalitat. L’arbre, que va ser plantat el 1856, manté un excel·lent estat de salut i només s’observa alguna vella cicatriu que és herència de podes no del tot acurades. En els dies clars, la visió del plàtan amb el fons de les muntanyes de Montserrat és insuperable.
Platanus x hispanica
Nom comú en castellà: plátano, platanero Nom comú en català: plàtan, plataner Origen: híbrid europeu sorgit al segle XVII Antiguitat: 1856 Lloc: Monistrol de Montserrat (Bages). En un revolt de la BP-11, a uns 200 metres del nucli urbà
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos