Inicia sessió

Inicia sessió amb el teu compte d'El Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si encara no ets usuari, Registrat

exposició

La bohèmia d'Els Quatre Gats, a la galeria Gothsland

Gothsland recrea el modernisme català en una mostra amb diverses obres inèdites, inclòs l'últim retrat de Gaudí

Sonia Gutiérrez

La bohèmia d'Els Quatre Gats, a la galeria Gothsland

ENRIQUE MARCO

‘Barcelona i Els Quatre Gats’

Galeria Gothsland
Consell de Cent, 331.
Fins al 28 de febrer del 2020.
Horari: de dilluns a dissabte, de 10 a 14 i de 16 a 20 hores.

Els Quatre Gats va ser, sense ànim d’exagerar, l’epicentre del modernisme català. Aquest local barceloní inspirat en Le Chat Noir de París tenia l’esperit bohemi que va definir el moviment artístic de finals del segle XIX i principis del XX. Per això, la galeria Gothsland ret un particular homenatge a aquest icònic establiment amb una exposició que porta el seu nom (‘Barcelona i Els Quatre Gats, un gir vers la modernitat’), i que gira entorn de l’obra dels artistes que la van freqüentar i les amistats que s’hi van forjar.

‘La lectura’ de Pau Roig (esquerra), ‘Santa Maria del Mar darrere de Júlia’ i ‘Retrat de Pere Romeu’, de Ramon Casas.

La mostra aplega 115 obres d’autors com ara Ramon CasasSantiago RusiñolXavier Gosé. També hi ha obres inèdites, entre les quals destaca el retrat que va fer Opisso a Gaudí agonitzant a l’hospital després de ser atropellat per un tramvia. Aquesta imatge va il·lustrar la portada de ‘La Publicidad’ de l’11 de juny de 1926, després de morir Gaudí, però l’original no s’havia exposat fins ara.

Opisso és l’autor d’aquest inèdit retrat de Gaudí a l’hospital, l’últim abans de morir. 

L’exposició inclou altres obres rellevants com ara l’oli ‘Enric Clarasó al seu taller’, de Santiago Rusiñol, i el dibuix original de Ramon Casas per al primer cartell d’Els Quatre Gats, que retrata Pere Romeu, peculiar propietari del local. Gabriel Pinós, director de la galeria Gothsland, destaca el «caràcter museístic» de la mostra, fruit de mesos d’investigació, gràcies al qual s’ha aconseguit reunir no només obres d’autors coneguts, sinó també d’artistes «oblidats» com Pau Roig, a més de mobiliari de l’època per recrear el més fidelment possible l’ambient.

Una altra de les peces inèdites de la mostra és aquest retrat que Opisso va fer a Carles Casagemas, amic seu i de Picasso, cap al 1899.

Pinós recalca el caràcter «ambiciós» de l’exposició, que explica que, per primera vegada en 30 anys, s’hagi utilitzat també el pis superior (fins ara, magatzem). I un apunt més: d’aquí a unes setmanes es reorganitzarà l’espai per donar cabuda a més obres inèdites. Per anar-hi i repetir

De l’arquitecte Antoni Gaudí es conserven pocs retrats, com aquesta aquarel·la sobre transparència d’Opisso.

Temes: Art