cita a barcelona

FHG Fòrum: així serà el futur de la gastronomia

La trobada acull fins demà al Palau de Congressos de Montjuïc sessions que volen aportar solucions a la delicada situació de la restauració i els sectors hoteler, turístic i agroalimentari

Ferran Imedio

FHG Fòrum: així serà el futur de la gastronomia

JORDI COTRINA

La gastronomia i la restauració, igual que el turisme i el sector agroalimentari, estan ferides greument per culpa de la pandèmia del coronavirus. Però manté el pols i es resisteix a llançar la tovallola. Qüestió de supervivència, però també de vocació. I això s’ha notat en el FHG Fòrum, una trobada que ha organitzat la Fira de Barcelona que ha començat aquest dilluns i acabarà demà al Palau de Congressos del recinte Montjuic. ‘Repensar el futur’ és el lema. Perquè serà diferent: el present de la indústria alimentària, de la gastronomia i del turisme ha canviat.

La cita es divideix en tres blocs temàtics: Restauració, Foodservice i Producció agroalimentària; Hosteleria, Col·lectivitats i Turisme, i Retail, Gran Distribució Alimentària i Cadena de Valor. I sobre aquests eixos giren la vintena de sessions, conferències, debats i taules rodones en el que representa un dels principals espais de retrobament i reflexió per a la indústria representada per salons emblemàtics com a Alimentària, Hostelco i Fòrum Gastronòmic.

Format híbrid: presencial i ‘online’

Com que són temps de Covid-19, el format és híbrid. Hi ha assistència presencial, amb mesures de seguretat dissenyades amb la consultora Aon i l’assessorament de l’Hospital Clínic de Barcelona, i amb la retransmissió digital de tots els seus continguts per amplificar el seu abast i facilitar la participació.

Ferran Adrià ha obert aquest matí el congrés. El cuiner ha remarcat la importància que els hotelers tinguin formació en gestió per tirar endavant i ha recordat que més de la meitat dels restaurants nous no arriben a un lustre de vida perquè en moltes ocasions no saben quadrar els números.

A FHG Fòrum, el cartell és de renom. Després de la conferència d’Adrià, el ‘sommelier’, cap de sala i copropietari d’El Celler de Can Roca, Josep Roca, ha impartit la ponència ‘La fil·loxera de l’ésser humà. Supervivència i felicitat’, en la qual retratarà quina és la situació de cuines i sales de restaurant en temps de pandèmia. Precisament el seu restaurant ha hagut de tancar al detectar-se diversos casos de coronavirus en el seu equip.

Taula rodona: ‘Claus de l’èxit per superar la crisi’

Adrià i Roca s’han integrat després en la taula rodona ‘Claus de l’èxit per superar la crisi’, formada per Nandu Jubany (Can Jubany), Artur Martínez (Aürt) i Pep Palau (soci director de Fòrum Gatronòmic).

La trobada a Montjuïc ve plena de sessions amb substància, com la del divulgador i expert en economia digital Marc Vidal, per a qui l’anticipació al futur és clau per superar les crisis. ‘¿Arribes a temps al futur? Transformació digital i FoodTech en la societat contactless’ és el títol d’una ponència que tracta sobre l’acceleració del model tecnològic en la nova societat ‘sense contacte’ a la que ens aboquem.

Casos pràctics

No només hi ha teoria a  FHG Fòrum. També casos pràctics, com els de projectes innovadors en comercialització d’agricultura com els de Cristina Caparrós (La Platgeta), Gemma Navas (Del Parc a Plat), Sergi Roca (Plant on Demand), Ramon Sentmartí (Prodeca-Promotora dels Aliments Catalans) i Ingrid Buera (directora de l’àrea de Negoci de Mercabarna), que presenta el nou Biomarket de Mecabarna, el primer mercat a l’engròs d’Espanya de productes ecològics, que s’inaugurarà a l’octubre.

Respecte als sectors turístic i hoteler, el FHG Fòrum analitza el seu immediat futur, les seves vies de supervivència i com accedir a finançament i a cooperació públic-privada. Segons la patronal Hostaleria d’Espanya, entre 65.000 i 80.000 establiments hotelers hauran tancat a final d’any amb la pèrdua de prop d’un milió de llocs de treball, directes i indirectes.

Noms clau del negoci

Noms clau del negoci tenen cita a Montjuïc: Antoni Llorens, president del saló Restaurama de Alimentaria i de Food Service España; Jorge Marichal, president de la Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics -CEHAT; Rafael Olmos, president d’Hostelco i de la Federació Espanyola d’Associacions de Fabricants de Maquinària per a Hostaleria, Col·lectivitats i Indústries Afins-FELAC; José Luis Yzuel, president d’Hostaleria d’Espanya, i Martí Sarrate, president de l’Associació Empresarial d’Agències de Viatge -ACAVE i del Saló B-Travel Barcelona.

Al costat d’ells, destacats economistes, empresaris i representants de l’àmbit financer i institucional aportaran estratègies per gestionar la incertesa i reformular el negoci hoteler en l’era post-Covid.

El sector alimentari i la seva cadena de valor

Dimarts estarà dedicat al sector alimentari i la seva cadena de valor. Serà interessant veure com alguns dels seus actors aborden la conjuntura actual, que ha accelerat reptes pendents com el comerç ‘online’ i ha retret el consum pel canal horeca. L’Associació de Fabricants i Distribuïdors AECOC firma un programa encapçalat pel professor de l’IESE José Luis Nueno, en el qual s’avançaran els canvis de tendència tant en el comportament del consumidor com en l’empresa alimentària i en la distribució. A més d’experts i directius d’AECOC que parlaran de reptes i innovació en el ‘retail’, participaran Silvia Martínez, directora de Ventas de Coca Cola European Partners Iberia i Mikel Larrea, director general d’Eroski.

Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, conclourà la sessió amb una intervenció sobre innovació, sostenibilitat i responsabilitat social en l’empresa alimentària, camps que suposen noves oportunitats per al sector.