Inicia sessió

Inicia sessió amb el teu compte dEl Periódico

He oblidat la contrasenya Política de privacitat

Si encara no ets usuari, Registrat

CIUTAT ON

'La bohème': òpera en una nau industrial

Anar a escoltar cantants lírics és d'allò més 'underground'. Arriba a Barcelona la versió garatge de 'La bohème' -amb un cotxe inclòs- en un local industrial del Poblenou

Marta Cervera

'La bohème': òpera en una nau industrial

Amb la idea de dessacralitzar l’òpera, arriba a Barcelona una versió garatge de 'La bohème' que pretén acostar el gènere líric a un públic diferent en un lloc especial: l’Espai Palo Alto, una nau industrial del Poblenou. Tres-centes persones per funció podran disfrutar els dies 19 i 20 de les boniques àries i duets amb què Puccini va captar l’esperit bohemi del París del segle XIX, que aquesta versió dirigida escènicament per Ana Garay i Emiliano Suárez, també productor de l’espectacle, trasllada al Nova York dels nostres dies.

Totes estaran molt a prop dels personatges de Rodolfo i Mimí, protagonistes d’aquest drama amorós reconvertit en una història urbana amb tota l’essència del melodrama d’aquesta òpera inspirada en la novel·la ‘Escenas de la vida bohemia’, de Henri Murger, amb llibret de Giuseppe Giacosa i Luigi Illica. El repartiment compta amb grans i experimentades veus, així com d’altres que s’estan obrint camí. El tenor veneçolà Aquiles Machado encarna Rodolfo, que en aquesta versió passa de poeta a creador depressiu dependent d’ansiolítics. La soprano Mariola Cantarero és Mimí, que no és una simple modisteta tuberculosa, sinó una estilista amb càncer de pulmó.

La bohème

Òpera garatge
Dimecres, 19, i dijous, 20, a les 20 hores. Palo Alto Barcelona (Pellaires, 30).
Direcció musical: Borja Mariño
Direcció escènica: Ana Garay i Emiliano Suárez 
Repartiment: Mariola Cantero, Aquiles Machado, Borja Quirza, Ruth Terán, Javier Galán, Stefano Palatchi, Pedro Quiralte
Preu: 35 i 60 euros

La resta de l’elenc està format per Borja Quiza (Marcelo), Ruth Terán (Musetta), Stefano Palatchi (Colline), Javier Galán (Schaunard) i Pedro Quiralte (Benoit). En lloc d’orquestra hi haurà el pianista Borja Mariño, director musical d’aquesta versió actual i minimalista en què destaca la presència d’un cotxe; per algun motiu els seus creadors han batejat aquest experiment com a “òpera garatge”. A Bilbao, on es va estrenar l’octubre passat –amb alguns canvis en el repartiment–, es va fer al Parking San Mamés. L’espai on actuen els artistes està delimitat per uns bidons rovellats.

“Evidentment, el gran número coral del segon acte no hi serà, però hi haurà alguna sorpresa”, anuncia Macarena Bergareche, directora executiva del projecte, que compta amb el recolzament del Liceu. A través de la web del coliseu es poden adquirir entrades a 35 euros, la majoria, i 60 euros, si es vol estar a primera fila, com més a prop millor dels artistes, que actuen en un espai central amb públic als dos costats.

ENRIQUE MORENO ESQUIBEL

'Sopars lírics'

Acostar l’òpera a un altre tipus de públic i en petit comitè és també l’objectiu dels Sopars Lírics de l’històric restaurant 7 Portes, on la lírica arriba sempre després d’un menú suculent. Una experiència estimulant per a tots els sentits. Les actuacions es fan en un saló privat al primer pis, a piano i veu. “No és necessari ser ‘connaisseur’ d’òpera per disfrutar d’aquesta experiència. Els programes no són gaire llargs i les obres que s’interpreten a piano i veu són molt populars”, afirmen Roger Alier i Jordi Maddaleno, directors artístics d’aquesta iniciativa, que ja va per la setena edició.

EL+

Tenir els cantants tan a prop.

EL-

No comptar amb una acústica idònia.

Aquests anys ha comptat amb joves promeses que ja s’han convertit en una realitat i estan fent carrera, com Carles Pachón, Mercedes Gancedo i Sara Blanch, actualment al Liceu amb ‘L’italiana in Algeri’. El pròxim sopar líric serà el 24 de gener i tindrà com a protagonista el baríton Lluís Calvet. 

Temes: Ciutat on