El debut de Nézet-Séguin
L’1 de gener aquest mestre canadenc dirigirà per primera vegada la icònica trobada musical, el més mediàtic de tot el món. Serà la seva estrena en aquesta cita de la Filharmònica de Viena en què imposarà la seva imatge moderna i allunyada de l’estereotip del típic director d’orquestra.
Un músic modern, amant de la moda, del pop i del rock, tant com de la música clàssica. Yannick Nézet-Séguin assumirà el dijous 1 de gener una responsabilitat musical que sens dubte el posarà en un aparador a nivell global. Serà quan dirigeixi la Filharmònica de Viena al Concert de Cap d’Any que es retransmet des de la capital d’Àustria a tot el món.
El mestre canadenc nascut el 1975 serà qui rebi el baptisme en el backstage amb una copa de sekt (escumós austríac) abans de sortir a l’escenari al debutar en aquest icònic concert. El president dels Filharmònics, Daniel Froschauer, ha declarat que la col·laboració de l’orquestra vienesa amb Nézet-Séguin va començar el 2010, "durant la Setmana Mozart de Salzburg. Des d’aleshores, s’ha anat forjant una estreta col·laboració artística, cultivada a través de nombrosos concerts a Viena, a Salzburg i en diverses gires".
El mestre ha participat activament en el disseny del programa del concert de Cap d’Any, que a més de les infaltables obres de membres de la dinastia Strauss n’inclourà d’altres de Carl Michael Ziehrer, Joseph Lanner, Franz von Suppè i Hans-Christian Lumbye, així com de dues dones compositores: Josephine Weinlich i Florence Price.
Músic de la diversitat
El senyal s’emetrà a tots els continents, a més de 90 països, arribant a una audiència televisiva estimada d’uns 1.000 milions d’espectadors. Una vegada més, seran els 1.744 els afortunats que podran seguir el concert en directe en la Musikverein. Alguns hauran arribat a pagar fins a 1.500 euros per una entrada a aquest ritu de fama mundial a què més de mig milió de persones aspiren assistir, sol·licituds que entren en un sorteig: és la sort la que dicta sentència.
Per als melòmans de tot el món Yannick Nézet-Séguin, nascut a Montreal i format en piano, direcció coral i orquestral –especialitzant-se amb dos gegants com Carlo Maria Giulini i Seiji Ozawa– es va consagrar a nivell internacional quan, el 2018, va ser nomenat per sorpresa director musical de la Metropolitan Opera House de Nova York (Met), un dels teatres més importants del circuit líric internacional. Arribava al cim després d’haver debutat vuit anys abans al coliseu novaiorquès, a què arribava com a director musical de la prestigiosa Orquestra de Filadèlfia: millor carta de presentació, impossible.
Pero més enllà de títols, doctorats honoris causa i de dictar càtedra en repertoris simfònics com els de Bruckner, Mahler i Richard Strauss, així com en òpera francesa (el francès és la seva llengua materna) i verista, a Puccini i Janácek, en música vocal sacra i en obres contemporànies, el mestre també s’ha declarat fan irredempt de grups com ABBA, Queen i The Beatles, sent devot d’una reina del pop com Céline Dion. El 2022 va sorprendre el públic regalant com a propina després d’un concert de l’Orquestra de Filadèlfia en el Carnegie Hall Dancing Queen (ABBA), peça que va presentar com un homenatge a la seva mare.
Estil personal
També és conegut pel seu estil personal a la catifa vermella: sol vestir jaquetes de cuir, samarretes tipus Metallica, les ungles pintades, sabatilles d’esport de les marques Converse i Louboutin fins i tot al fossat de l’òpera... Al New York Times assegurava el 2022 que, per a ell, "la moda és una manera d’expressar-se artísticament i una eina per connectar amb un públic més ampli, per dir que la música clàssica no ha de ser rígida".
Notícies relacionadesObertament gai, es va enamorar de la música des de petit: explica la família que de nen organitzava una orquestra a la saleta de casa amb els ninots de peluix i dirigia amb un canó de fer mitja com a batuta. El seu marit, Pierre Tourville, toca la viola a l’Orquestra del Met, teatre en què ha demostrat una vegada i una altra el seu increïble talent: durant una funció de La Traviata se’n va anar la llum i l’orquestra no va poder continuar tocant; sense haver-ho preparat, va improvisar al piano la partitura verdiana perquè la funció pogués continuar, fins que es va resoldre l’avaria.
Amb Yannick Nézet-Séguin sens dubte entra aire fresc a una entitat que durant anys ha sigut ratllada de misògina per no haver acceptat durant dècades dones a les seves files. En tot cas encara s’espera que una dona pugui pujar al podi d’aquesta mítica i mediàtica trobada musical. En aquell moment es podrà dir que la normalitat ha niat en el Concert de Cap d’Any de la Filharmònica de Viena.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
