CRÍTICA

Molt luxe, poca diversió

Molt luxe,  poca diversió
2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

E l productor Ryan Murphy ha dedicat gran part de la seva carrera a rellegir gèneres i subgèneres establerts des de l’humor, la sàtira i una mirada queer. Ho ha fet amb la sèrie d’institut a Popular i Glee; amb el drama mèdic a Nip/Tuck. A golpe de bisturí o amb totes les parcel·les imaginables del terror en la saga American horror story, de la qual ha estrenat 12 temporades.

En l’última Delicate, Murphy va comptar (en un dels seus fitxatges cridaners) amb Kim Kardashian com a sarcàstica publicista de l’actriu encarnada per Emma Roberts, espècie de successora de Rosemary Woodhouse en un misteri sobre el patiment femení. I tan content va quedar amb la feina de Kim K que es va plantar a Las Kardashian (cinquena temporada, segon episodi) per proposar-li protagonitzar una sèrie sobre "la millor advocada de divorcis del món i la més cara", amb "el seu propi bufet", en què "només hi hauria dones".

Any i mig després, aquí tenim Todas las de la ley (Disney+, estrena amb triple episodi), o la visió de Murphy del drama d’advocats i judicis, o el seu segon intent en aquest terreny si comptem El pueblo contra O. J. Simpson, en el fons més aviat obra dels guionistes Scott Alexander i Larry Karaszewski.

En el que més s’assembla la nova sèrie a aquesta última és a comptar amb Sarah Paulson en un altre paper memorable; allà la fiscal Marcia Clark, aquí l’advocada matrimonial Carrington Lane, una mala pècora amb uns insults que haurien fet avergonyir el Logan Roy de Succession.

Lane és, per donar més dades, l’arxienemiga d’Allura Grant (Kardashian) i les altres dues dones ambicioses i amb autoestima, Liberty Ronson (Naomi Watts) i Emerald Greene (Niecy Nash), que 10 anys enrere la van aparcar en un bufet masclista per anar-se’n a muntar el seu propi despatx, fet per i per a dones. Allà se les enginyen per fer-se (encara més) riques fent (encara més) riques esposes de multimilionaris amb vides secretes o negocis fraudulents. "Som unes lleones. Deixa’ns a nosaltres el llop ferotge", demana Greene a una clienta (Grace Gummer). Les nostres heroïnes semblen invencibles, però les traïcions també poden passar a casa i els diners no compren (tot i que ho sembli) el benestar emocional.

És l’únic que els diners no compren, ens semblen voler recordar Murphy i els seus col·laboradors Jon Robin Baitz i Joe Baken (el trio de la disfrutable Doctor Odyssey) en una sèrie aliena a la realitat dels mortals, successió gairebé alienadora d’entorns, vehicles i objectes de luxe en la qual se’ns força en va a sentir coses per personatges d’una dimensió paral·lela. Es desaprofita un repartiment suggestiu (a més de les ja citades, hi ha Glenn Close com a septuagenària sexualment activa) en trames d’escassa sofisticació legal o intents de comèdia de pura vergonya. Murphy ha citat Sexe a Nova York, la seva defensa de l’amistat femenina, com a inspiració, però això no arriba a trepitjar-li els talons. I si busquen sèries d’advocats matrimonialistes, millor recuperin la britànica The split o, per descomptat, l’espanyola Anillos de oro.

‘Todas las de la ley’

Notícies relacionades

Creador: Ryan Murphy

Estrena: 4/11/2025 (Disney+)