Homenatge a Pablo Guerrero, abans que ens en descuidem
L’extremeny va ser un cantautor important que va transcendir aquesta etiqueta, experimentant i innovant, però ara alguns dels seus discos més reveladors ja no són ni a Spotify ni a Apple Music

Va morir Pablo Guerrero, dimarts passat, i, tot i que no hauria de fer-ho, em sorprèn el modest ressò de la notícia en el nostre paisatge periodístic. Per diverses raons, algunes d’elles buscades per ell mateix, l’extremeny no va arribar a colar-se en l’elit estrellada de la cançó d’autor, però era cita obligada en la conversa sobre el gènere. Ni tan sols Sabina va esmentar la seva pèrdua l’altra nit al Palau Sant Jordi. En aquest diari se li va arribar a dedicar la portada del suplement Dominical, deu fer un parell de dècades.
Les generacions se succeeixen i noms que consideràvem valuosos semblen convertir-se en pols passat el temps mentre se’ns desfan entre els dits. I, amb sort, un obituari d’urgència resol la papereta amb un titular potser desenfocat: s’ha de dir que a Pablo Guerrero l’etiqueta de cantautor protesta li quedava molt curta, encara que a A cántaros (1972) recorregués a una metàfora sobre el desitjat final del franquisme. Però la seva trajectòria posterior no va tenir gaire a veure amb l’estètica de la denúncia i la barricada. Hi prevalia la poesia de temàtica àmplia (amor, natura, transcendència), així com l’experimentació amb sonoritats i llenguatges musicals, sense anar tan lluny com Mikel Laboa, però obrint-se als ressons processats del folklore (extremeny o africà), la trama de jazz, l’electrònica ambient i la textura d’avantguarda. Sense que les seves cançons deixessin de ser cançons.
Veig que de l’aventurer cicle d’àlbums que va gravar amb Suso Saiz (membre flotant d’Esclarecidos, grup amb què Guerrero va col·laborar), només un, Alas, alas (1995), és a Spotify i a Apple Music. No hi ha cap rastre dels altres tres. Sí, les plataformes tenen els seus porus. Ell no tenia vocació de rara avis, escrivia per a tothom, entenent, potser amb ingenuïtat, que la cosa popular podia ser també audaç i desafiadora. Com diria Llach, sense abaratir el seu somni.
Notícies relacionadesPoc ortodox
Tampoc era ortodox en els concerts: formats canviants i aversió a interpretar el material antic per centrar-se en el present. El recordo parlant a poc a poc i baixet, la qual cosa era un problema en les entrevistes per telèfon. En l’última em va parlar de la seva tornada a la cançó planera, sense experiments, perceptible en el commovedor àlbum Y volvimos a abrazarnos (2021), i de com, llibertari i descregut com era, s’havia afiliat a Podem arran del 15M. Potser tancant un cercle, en aquest disc es va enredar políticament cantant sobre "els corruptes i els seus embolics" en el tema Madrid río, fent duo amb Depedro. Aquest, en canvi, sí que és a les plataformes.
- Cas excepcional Alegria per als conductors a Espanya: no hauran de passar la ITV a partir de 2025 si el seu cotxe està en aquesta llista
- Avís de l’Aemet L’arribada d’Alice, la primera gran dana de la tardor, posa en avís tot el Mediterrani per risc de pluges torrencials i inundacions
- Desigualtat econòmica El nou municipi de Barcelona en el top 3 dels més rics de Catalunya: té més de 66.000 euros de renda personal anual
- Una Alèxia estel·lar escombra el Bayern
- Comsa i FCC inicien el desdoblament de Glòries
- Amor pel mar La madrilenya que va quedar atrapada a Maldives durant la pandèmia i va crear un imperi del busseig: "Vénen 20 persones cada setmana des de 2021"
- II Fòrum Empresarial de la Catalunya Central Els alcaldes de Manresa i Sant Fruitós s'avenen a estudiar una futura àrea metropolitana al territori
- Tribunals La dona de l’acusat de violar la seva filla de 21 anys a Lleida el denuncia per maltractament
- Sector bancari La CNMV comunicarà el 17 d’octubre el resultat de l’opa BBVA-Sabadell i el preu d’una possible segona oferta
- Empreses d'èxit animen a promoure la innovació com una activitat "intrínseca" a les organitzacions