Homenatge a Pablo Guerrero, abans que ens en descuidem
L’extremeny va ser un cantautor important que va transcendir aquesta etiqueta, experimentant i innovant, però ara alguns dels seus discos més reveladors ja no són ni a Spotify ni a Apple Music
Va morir Pablo Guerrero, dimarts passat, i, tot i que no hauria de fer-ho, em sorprèn el modest ressò de la notícia en el nostre paisatge periodístic. Per diverses raons, algunes d’elles buscades per ell mateix, l’extremeny no va arribar a colar-se en l’elit estrellada de la cançó d’autor, però era cita obligada en la conversa sobre el gènere. Ni tan sols Sabina va esmentar la seva pèrdua l’altra nit al Palau Sant Jordi. En aquest diari se li va arribar a dedicar la portada del suplement Dominical, deu fer un parell de dècades.
Les generacions se succeeixen i noms que consideràvem valuosos semblen convertir-se en pols passat el temps mentre se’ns desfan entre els dits. I, amb sort, un obituari d’urgència resol la papereta amb un titular potser desenfocat: s’ha de dir que a Pablo Guerrero l’etiqueta de cantautor protesta li quedava molt curta, encara que a A cántaros (1972) recorregués a una metàfora sobre el desitjat final del franquisme. Però la seva trajectòria posterior no va tenir gaire a veure amb l’estètica de la denúncia i la barricada. Hi prevalia la poesia de temàtica àmplia (amor, natura, transcendència), així com l’experimentació amb sonoritats i llenguatges musicals, sense anar tan lluny com Mikel Laboa, però obrint-se als ressons processats del folklore (extremeny o africà), la trama de jazz, l’electrònica ambient i la textura d’avantguarda. Sense que les seves cançons deixessin de ser cançons.
Veig que de l’aventurer cicle d’àlbums que va gravar amb Suso Saiz (membre flotant d’Esclarecidos, grup amb què Guerrero va col·laborar), només un, Alas, alas (1995), és a Spotify i a Apple Music. No hi ha cap rastre dels altres tres. Sí, les plataformes tenen els seus porus. Ell no tenia vocació de rara avis, escrivia per a tothom, entenent, potser amb ingenuïtat, que la cosa popular podia ser també audaç i desafiadora. Com diria Llach, sense abaratir el seu somni.
Notícies relacionadesPoc ortodox
Tampoc era ortodox en els concerts: formats canviants i aversió a interpretar el material antic per centrar-se en el present. El recordo parlant a poc a poc i baixet, la qual cosa era un problema en les entrevistes per telèfon. En l’última em va parlar de la seva tornada a la cançó planera, sense experiments, perceptible en el commovedor àlbum Y volvimos a abrazarnos (2021), i de com, llibertari i descregut com era, s’havia afiliat a Podem arran del 15M. Potser tancant un cercle, en aquest disc es va enredar políticament cantant sobre "els corruptes i els seus embolics" en el tema Madrid río, fent duo amb Depedro. Aquest, en canvi, sí que és a les plataformes.
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Preparatius nadalencs La Diagonal posa a prova la seva nova il·luminació de Nadal quan falta una setmana perquè s’encenguin els llums a Barcelona
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- CORRUPCIÓ AL PP La Fiscalia demana l'arxiu de les actuacions contra Gallardón per la compra d'Inassa en el 'cas Lezo'
- Quan i com s’aplicarien Els canvis que planteja Treball per al permís per defunció d’un familiar i per cures pal·liatives
- 'El segon cafè' de La 2Cat L'Editorial de Cristina Villanueva: Forçats a somriure
- Canvi històric Tendència global, seguretat, immigració…: Cinc claus per entendre la victòria de l’ultra Kast en les eleccions de Xile
- Registres meteorològics Catalunya registra acumulacions de fins a 150 litres per metre quadrat en un sol matí després del pas de la borrasca Emilia
- Òbit Mor Gerard Suñé als 23 anys, promesa del rem nacional
