Films finalistes

Un trio amb accent català proposat per als Oscars

L’Acadèmia espanyola del cine anuncia les pel·lícules precandidates per als premis de Hollywood que se celebraran al març: ‘Sirat’, d’Oliver Laxe; ‘Romería’, de Carla Simón, i ‘Sorda’, d’Eva Libertad.

Un trio amb accent català proposat  per als Oscars
3
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Tres pel·lícules amb participació catalana, en més o menys grau, han sigut seleccionades com les precandidates d’Espanya als Oscars de Hollywood en l’acte fet ahir a la seu de l’Acadèmia Espanyola del Cine i que va comptar amb la presència dels actors Emma Suárez i Juan Diego Botto. "El cine català continua fent història", va comentar el president de la Generalitat, Salvador Illa, en el seu compte de la xarxa social X.

L’Acadèmia de Cine, presidida per Fernando Méndez Leite, va optar per les dues pel·lícules que van competir al festival de Canes passat, la de Carla Simón Romería, que arriba a les sales d’estrena demà, i la d’Oliver Laxe Sirat, que es va estrenar el 6 de juny passat i que va aconseguir a Canes el Premi del Jurat.

Fotograma de ‘Sorda’, dirigida per Eva Libertad. /

A Berlín i Màlaga

La terna es va completar amb Sorda, d’Eva Libertad, estrenada l’abril passat després d’haver sigut presentada al festival de Berlín i d’obtenir en el de Màlaga els guardons més importants: pel·lícula, actriu i actor, a banda del premi del públic.

El 17 de setembre s’anunciarà quin d’aquests tres títols serà el candidat per Espanya en els Oscars, en la cerimònia que se celebrarà a Los Angeles el 15 de març de l’any vinent.

La del 2025 ha sigut una bona collita per al cine espanyol –tant pel que fa a films exhibits com de presència en festivals internacionals–, les propostes del qual es completaran amb les pel·lícules programades a les diferents seccions de l’imminent festival de Sant Sebastià. L’elecció de Sirat i Romería semblava bastant clara atès el perfil de les pel·lícules i el fet d’estar realitzades per dos dels cineastes espanyols actuals més reconeguts internacionalment: l’Acadèmia ja va proposar el 2023 per als Oscars l’anterior film de Simón, Alcarràs –guanyador de l’Os d’Or a Berlín–, i Laxe és un cineasta habitual en el certamen de Canes, on ha participat amb tots els seus llargmetratges fins ara.

Imatge de ‘Romería’, el nou film de Carla Simón. /

Romería és una producció d’Elástica Films (María Zamora, la productora habitual de Simón) amb participació catalana de 3Cat i de les companyies acabades de crear Ventall Cinema i Dos Soles Media. Una mica menor és la participació catalana de Sirat, que compta amb Sergi López al capdavant del repartiment i guió de Santiago Fillol, cineasta i professor argentí establert a Barcelona. En el cas de Sorda, una de les productores alhora que distribuïdora de la pel·lícula és la firma catalana A Contracorriente Films, i ha comptat amb la participació de l’ICEC (Institut Català de les Empreses Culturals), de la productora barcelonina Distinto Films i de Nexus Creafilms, la companyia que fa temps va ser fundada per la directora del film.

Sigui com sigui, l’acció de cap dels tres llargmetratges preseleccionats no està localitzada a Catalunya: Sorda transcorre a Múrcia, Romería a Vigo i Sirat es va rodar en espais oberts del Marroc, Saragossa i Terol.

Les tres cintes precandidates als Oscars representen models complementaris que defineixen algunes de les constants que imperen en el cine espanyol els últims temps. Sirat és una pel·lícula exploratòria en termes culturals, visuals i dramàtics, centrada en la recerca d’un pare i el seu fill petit de la filla i germana desapareguda, cosa que els porta d’una rave al desert fins a realitzar un viatge infernal per altres deserts i escarpades rutes a les muntanyes que acaba reflectint la lluita per la supervivència en els contextos geopolítics més hostils.

Explotació autobiogràfica

Notícies relacionades

Romería és la tercera exploració autobiogràfica que realitza Simón, en aquest cas evocant la recerca en l’edat adolescent dels seus pares biològics a partir dels records propis però també de les cartes que va deixar escrites la seva mare abans de morir a causa de la sida als anys 80.

A Sorda hi ha també el reflex exploratori d’una experiència pròpia, ja que el personatge principal, una dona sorda que s’enfronta a la maternitat, està interpretada per una actriu sorda, Miriam Garlo –que als set anys va perdre el 70% de la capacitat auditiva–, que és també la germana de la directora del film. n