Diego A. Manrique i el crític musical escèptic
El nou llibre del periodista burgalès, ‘El mejor oficio del mundo’, practica un equilibri saludable entre passió i distanciament a través d’una quarantena d’històries viscudes.
He llegit amb delit el llibre de Diego A. Manrique El mejor oficio del mundo (Biblioteca Efe Eme), amb aquest títol tan optimista (¡que comparteixo!), al qual només es caldria afegir com a noteta final "sempre que et paguin per exercir-lo", vista l’angoixa existencial que pateixen tant el gremi periodístic en general com el musical en particular. Però, com diu ell, no hem vingut aquí a plorar. Aquestes pàgines són importants: traspuen unes vivències i moralitats que, com correspon a l’escriptura sobre música, posen context a obres, artistes i escenes, i ho fan tot més entenedor i, per tant, disfrutable.
Una constant de Manrique és aquest escepticisme tan fi, aquesta disposició a qüestionar-ho tot, i que avui, si fos possible, és més saludable, tenint en compte la tendència de les xarxes a la grolleria. Hi ha el crític entusiasta, diu, encomanat de la polarització histèrica del periodisme futboler. La sobreactuació i el fet de presumir d’amistat amb els artistes. Avui, mantenir a ratlla els elogis no casa amb l’entorn digital, en què crida l’atenció l’estridència, ja sigui en clau de fandom desbocat o de destrucció amb acarnissament.
El llibre inclou una quarantena d’històries viscudes a les quals ell sempre treu el suc: de la cita fallida amb Cohen a Montreal a la nit psicotròpica a chez Sabina amb Charly García. Sí, les notes crues sobre artistes autòctons són més compromeses que carregar-se el disc de Beyoncé, i Manrique acostuma a transmetre la sensació que no escriu condicionat per la idea d’agradar al personatge. Aireja desacords amb Serrat (les trucades d’aquest artista des d’un número ocult encara l’espanten) i retreu a Alaska que no apreciï la feina dels crítics, crucials en l’arrencada pegamoide. Em saben greu certes distàncies emocionals envers Barcelona, arrelades en el sentiment de superioritat que als 70 va percebre als despatxos de les discogràfiques de l’Eixample.
Notícies relacionadesPerò, encara que mesurat pel que fa a l’estil, Manrique sempre ha sabut encomanar entusiasme, dosificant-lo i fent-lo més car, i convidant-te a veure que, si no aconsegueixes l’àlbum O gringo, del francès Bernard Lavilliers, comets un dels errors de la teva vida. Avui trobo a faltar que avaluï una mica més la música actual en les columnes que escriu a El País. Dedueixo un interès baix per les noves tendències i hàbits d’escolta. Però el títol del llibre no és cap boutade cínica: aquí hi ha un compromís, una passió i una esmena integral a aquesta idea, tan actual, que no has de situar la feina al centre de la teva vida.
La caixa de ressonància
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Quan un sistema emmalalteix, també emmalalteix la confiança
- Expedient obert Investiguen una escola d'educació especial de Blanes per presumptes maltractaments a alumnes amb autisme
- Gent gran sola La teleassistència de Barcelona rep 35 trucades diàries d’avis per «conversar per soledat»
- MOVIMENTS AL PP Feijóo reivindica Mazón com a víctima d’una «caça de bruixes» que li ha donat «una lliçó» a Sánchez i demana a Vox que «faciliti» el substitut
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
