Un crit al bosc dels farsants

La funció de l’estrena no acostuma a ser la millor, ajuda, això sí, a captar l’ambient. La Calòrica ocupa el cim de popularitat del teatre català, s’ho mereixen i així ho testifica una première atapeïda de cares conegudes d’aquest món. Bon sarau i altes expectatives per a la nova La brama del cérvol un espectacle que genera divisions entre els fans, i és normal perquè a hores d’ara tothom té una peça favorita entre el divers repertori de la companyia.
Passa que a cada nou repte, el dramaturg Joan Yago i la direcció d’Israel Solà porten a la tropa per un camí diferent, cosa que motiva especialment. Si amb l’anterior Le congrès ne marche pas es van fer càbales sobre un futur més experimental, la tornada s’aventura menys ambiciosa i concreta en el seu primer abordatge d’una sala de gran format, la Puigserver del Lliure. Això no vol dir que faltin arguments a favor, com la gran forma actoral habitual, també una història hilarant i corrosiva que aquesta vegada deixa als ossos el món de l’escena.
Les autoreferències estan de moda, i al menú calòric resplendeix de forma destacada el simposi inicial sobre les "estratègies de teatre polític per transformar la societat", com si la companyia volgués burlar-se de totes les etiquetes que arrosseguen. Quatre personatges representen diverses generacions de farandulers, des de la jove, però poc idealista Zaza, fins al salvavides de la trama, Alberto Masbernat, un veterà director barreja de tants arquetips de la realitat, decadència que brilla en una genial construcció d’Aitor Galisteo-Rocher.
Notícies relacionadesNo es queda enrere Júlia Truyol com Sílvia Roig, una dramaturga en hores baixes corcada pel sarcasme. Junts formen un quadre de rendició capaç de treure els colors a un gremi cultural que, com els cérvols, criden al bosc només per a unes quantes orelles.
A més del nucli teatral, en el muntatge hi ha més trames concentrades en un hotel de muntanya, paradigmes de classe mitjana a la caça d’una "experiència única en un marc incomparable". El retir de pau acaba convertit en un aquelarre de progressió frenopàtica, una bogeria estirada a l’extrem que condueix cap a tres finals encadenats que disparen més dubtes. Amb rumb desconegut o a la deriva, el vaixell té excel·lents mariners, com Esther López i Xavi Francés, tan versàtils com precisos en els seus múltiples rols; o les dues noves incorporacions del repartiment, Mel Salvatierra i Oriol Casals, que s’acoblen a l’altíssim nivell d’exigència i mala llet que mai pot faltar en una obra de La Calòrica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Salut Com baixar el cortisol: els 10 hàbits bàsics que no pots oblidar
- Fórmula 1 Màxima assistència a la carrera d’F1 a Montmeló en l’últim «GP d’Espanya» a Barcelona
- Adeu al mite del professor nadiu
- Disturbis «El salvatgisme d’una minoria de bàrbars»: Dos morts i més de 500 detinguts a França durant les celebracions del PSG
- Calendari Quina festa és el 9 de juny? Només aquests municipis de Barcelona tindran un pont de tres dies
- El secret que amaga un dia de platja: així beneficia la teva salut mental i el teu benestar
- Enquesta del Banc Mundial Els empresaris de Catalunya són els que més tarden a obtenir una llicència d’activitat i a cobrar un contracte públic
- Acte a l’Escola Industrial Catalunya es proposa ampliar els seus polígons industrials per atraure més inversió estrangera
- Relacions entre socis ERC reconeix avenços amb el PSC en finançament i Rodalies, però demana concrecions: «El temps corre»
- Violència de gènere Crim brutal a Sentmenat: «Discutien molt, ell era molt masclista i ella s’havia cansat de mantenir-lo»