CRÍTICA
Amb més vigor que melancolia

L a reedició, ara amb la portada d’América Sánchez en tonalitats daurades, del seu àlbum gravat a l’Olympia, en el seu 50è aniversari (surt el dia 25), es produeix en un temps de canvis per a Maria del Mar Bonet: nou grup de músics i algunes cançons d’estrena que, ahir a la nit, van posar l’altra cara de la moneda al viatge en el temps desplegat a la sala 2 de L’Auditori (Barnasants). Va ser una "celebració", així ho va expressar la cantant mallorquina, fent confluir el vibrant present amb l’evocació dels seus companys d’aquella aventura parisenca, com Ovidi Montllor i Toti Soler.
El repertori de l’Olympia va constituir el nucli central del recital, retrocedint fins a les tendres cançons d’Horta, com Aigo i Me n’aniré de casa. El nou quintet es va mostrar molt ben acoblat i va fluir desprenent renovats matisos, removent el tràngol psicodèlic de Nina, ninona, una peça que, va indicar la cantautora, va compondre arran d’un somni en el qual es veia com a figura maternal. Cant amb filigranes i improvisacions, sobre una rica malla instrumental sustentada en la percussió de José Llorach.
Trobàvem a faltar el llaüt, un instrument que en altres temps va empunyar Javier Mas i amb què Toni Pastor va remarcar sabors orientals a Inici de campana, la cita a Rosselló-Pòrcel (i a Dansa de primavera). La guitarra de Marc Grasas, el violí de Benjamin Salom i el contrabaix de Marko Lohikari es van conjurar per donar un nou vigor al cançoner i a la mateixa Bonet, que es va envalentir en aquestes tonades amb picades d’ullet a la dana valenciana i a la responsabilitat dels polítics.
Tres cançons d’estrena
L’altre pol d’atenció el van posar tres cançons d’estrena, molt diferents entre elles. Cançó dels disbarats va proposar un ritme trepidant, a joc amb aquest boig relat sobre els peixos que se’n van d’excursió, amb elements variats de la fauna aquàtica: "una estrella de mar, una sirena, un turista". L’arbre campaner ens va enredar amb una serpentejant dinàmica melòdica a tomb del fruit de la terra que representa el bé i el mal. I a Aigua blava, cançó sobre transformacions, va aparèixer una acollidora cadència de rumba, amb palmes i cajón.
Una última visita a l’Olympia ens va portar el relat màgic de Cançó per una bona mort, amb aquesta heura i aquestes flors cobrint la figura inerta sobre el llit, i el record de José Afonso a Abril. El concert va donar encara molt més de si i es va poder sentir també un atòmic Alenar, les cotes vocals més altes a De sentir, la frondosa revisió de Què volen aquesta gent?… Tot això no va fer més que reforçar la imatge d’una Maria del Mar Bonet rearmada per als temps que hagin de venir.
Notícies relacionadesMaria del Mar Bonet
L’Auditori. 11/04/25
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE