Literatura
Murakami repassa els seus ídols de jazz en un llibre il·lustrat
L’escriptor japonès, etern candidat al Nobel, reuneix a ‘Retrats en jazz’ els seus músics i artistes preferits, amb dibuixos de Makoto Wada.

Abans d’assaltar l’estrellat literari, abans fins i tot de començar a minar les seves novel·les de referències pop, Haruki Murakami (1949) va tenir una primera gran revelació al veure en directe Art Blakey i els seus Jazz Messengers. El japonès, que tenia uns quinze anys llavors, es va colar en el jazz de la mà del portentós bateria nord-americà i mai més va voler sortir d’allà.
"Suposo que aquella nit no vaig arribar a entendre quasi res de la música que estava escoltant. Sense cap mena de dubte, era una música d’una complexitat extraordinària per a algú com jo, que es limitava a escoltar rock and roll a la ràdio o en discos que comprava, i a les orelles dels quals arribava, de tant en tant, com a molt, algú com Nat King Cole; encara em trobava, sens dubte, en un altre nivell musical", evoca Murakami, etern candidat al Nobel de literatura i melòman prèmium, en Retrats en jazz (Empúries), el seu mà a mà amb mig centenar de titans del gènere a partir d’altres tantes il·lustracions de Makoto Wada.
Notícies relacionadesDesprés d’aquell primer enamorament, la passió jazzística de l’autor d’1Q84 va créixer i es va multiplicar: a mitjans dels anys 70 va obrir amb la seva dona un diminut local de jazz, el Peter Cat, i passava les hores punxant vinils dels 50 de la seva col·lecció personal. La seva manera d’escriure, com ha reconegut, també té molt a veure amb la cadència rítmica del swing i del bebop. "Més que aprendre tècniques d’escriptura a partir d’altres autors, tendeixo a prestar atenció al ritme, les harmonies, la improvisació lliure i aquestes coses", va assegurar.
L’aventura del Peter Cat va durar cinc anys, però la col·lecció de discos de Murakami va continuar creixent a un ritme que, quan li van proposar "il·lustrar amb paraules" els 55 retrats de músics en el qual treballava Makoto Wada, el més difícil va ser escollir-ne només un de cada artista. Perquè això és el que fa a Retrats en jazz, publicat originalment el 1997 i recuperat ara a Espanya, en el qual s’acosta a figures com Chet Baker, Stan Getz, Cab Calloway, Ella Fitzgerald, Count Basie, Glenn Miller i Louis Armstrong, entre molts altres, a través d’un LP significatiu per a la carrera del músic o per a Murakami.
- Sector bancari El món empresarial català conté la respiració davant el final de l’opa
- La T.I.A contra el narcotràfic L’as a la màniga d’Ibáñez: arriba l’últim Mortadel·lo, un còmic inèdit i ‘perdut’ des de fa 10 anys
- OSTEOPOROSI Les fractures òssies per fragilitat augmentaran un 30% en tan sols cinc anys i les dones són el grup més vulnerable
- ¿Ningú vol dimissions?
- Viatge del president Illa es veurà amb el rei Carles III d’Anglaterra en el marc d’unes jornades contra el canvi climàtic a Londres
- El Govern es desvincula per complet d’Ábalos
- Tempesta judicial i política Una empresa de Panamà demana cita a Ábalos per expandir negoci
- Tempesta judicial i política L’empresària que va assegurar haver portat efectiu a Ferraz es reafirma
- context Corruptes i corromputs
- Regals, viatges i pensions alimentàries