Poètica de l’stop-motion

Nominada al Oscar y mejor filme de animación en el festival de Sitges, cuenta en su reparto de voces con la de otro ilustre australiano, Nick Cave. /
La producció australiana Memorias de un caracol és una faula tan cruel com optimista sobre dos personatges que difereixen del món establert. Es tracta dels bessons Grace i Gilbert. La seva mare va morir després del part. El seu pare havia fet precisament petits films stop-motion d’estètica idèntica a la de la mateixa cinta, però, paraplègic després d’un accident, es passa el dia dormisquejant amb un llibre a la falda i un got de licor al seu costat. Gilbert somia ser artista de carrer a París, té tendències piròmanes i llegeix llibres com El vigilant en el camp de sègol i El senyor de les mosques.
Quan arrenca la pel·lícula, la fràgil i retreta Grace, a qui li encanta tenir cargols, testimonis muts de la seva existència, acaba de veure morir la que ha sigut la seva única amiga, Pinky. És aquest el personatge més ben definit del relat, una autèntica supervivent que va perdre un dit de la mà a Barcelona, ballant massa prop d’un ventilador a Els Quatre Gats, i que als 80 anys va començar a ballar claqué per foragitar l’Alzheimer i a enfornar haixix de gingebre per combatre l’artritis. Adam Elliot es mostra igual d’imaginatiu en la composició, l’argilenca animació i la paleta tènue de colors com en l’escriptura de situacions i personatges.
Després de la mort de Pinky, Grace fa la confessió de tota una vida al seu cargol, anomenat Sylvia en honor a l’escriptora favorita del seu pare, Sylvia Plath. Una confessió través de la qual es qüestionen les falses moralitats. Sense alçar la veu, Elliot realça la individualitat en un món conservador. Nominada a l’Oscar i millor film d’animació al festival de Sitges, compte en el seu repartiment de veus amb la d’un altre il·lustre australià, Nick Cave.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Fugida salarial del 0,5% Els funcionaris de la Generalitat no cobraran fins a l’octubre la paga de fins a 625 euros pels retards pendents
- Medi ambient Els pops fugen d’Espanya i envaeixen les costes britàniques: aquest és el motiu
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Xarxes El nen de "la tranquil·litat" a les piscines de Terol parla 13 anys després: "Un dia vaig arribar amb el pit enfonsat i un ull morat a casa"
- Tribunals "Me l’han jugada. Agafeu-los i mateu-los"
- Piscines, brou de cultiu de malalties: quines infeccions pots agafar i com prevenir-les
- Mor una anciana atropellada pel seu propi vehicle a Barcelona
- POLÍTICA Sánchez braceja per salvar-se del naufragi mentre Feijóo celebra cada cop amb el PP de festa
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comitè federal Illa exhibeix el seu suport a Sánchez i a les mesures preses en el PSOE: «Anem pel bon camí»