CRÍTICA
El ‘Requiem’ de Wainwright, ovacionat
Rufus Wainwright en el Palau de la Música con su Dream Requiem
A quest Dream Requiem per a narrador, soprano, cor de nens, cor mixt i orquestra està dedicat pel compositor, Rufus Wainwright, a Giuseppe Verdi i a Puccini, la seva mascota, que va morir tràgicament. Després d’estrenar dues òperes, el polifacètic cantautor ara posa música al poema Foscor (Darkness, 1816) de Lord Byron i a seccions de la missa de rèquiem catòlica en llatí i anglès. Estrenat el juny a París, és un encàrrec, entre altres entitats, del Palau de la Música Catalana i de la Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i el va estrenar a Espanya a l’auditori modernista amb l’Orfeó Català, al Cor Infantil de l’Orfeó i a la soprano Anna Prohaska sota la batuta de Ludovic Morlot, amb el compositor com a narrador (en reemplaçament de l’anunciada Sharon Stone).
A banda de la pandèmia, ha sigut la crisi climàtica el que va impulsar Wainwright a crear el seu Dream Requiem. Tot i que no es defineix com a "gaire religiós", potser per això el resultat és una obra eclèctica i una mica inconnexa entre les seves diferents parts, accentuant el tema mediambiental, donat que el poema de Byron imagina un col·lapse planetari total. Cita, a més, "l’amor pur i sense adulterar dels gossos cap als seus amos", elevació de les mascotes com a símbol d’amor incondicional.
El Dream Requiem sona a teatre, a ballet, a oratori, a banda sonora. Valent-se d’un melodisme a tota prova, Wainwright utilitza els textos de manera diferenciada, amb el poema a càrrec del narrador, mentre posa música a la missa de manera brillant i efectista, incorpora un Agnusdei escrit fa 20 anys, adaptat aquí a cor i soprano sense acompanyament orquestral. En l’offertorium imposa un curiós solo de viola sobre l’orquestra sense paraules, una prova més d’aquesta curiosa investigació tímbrica.
Malgrat tot, de la mort que s’arrossega per l’obra, Wainwright al final brinda certa esperança a través d’un tranquil·litzador In Paradisum, a càrrec del cor infantil.
‘Dream Requiem’
Notícies relacionadesPalau de la Música Catalana
25/01/2025
- Al minut Guerra de l’Iran, en directe: última hora | Nova negociació entre els EUA i l’Iran per aconseguir la pau
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Amb 20 projectes Barcelona llança una estratègia per impulsar i internacionalitzar l’economia blava amb 150 milions fins al 2030
- Trencament de l'enganxall Una desfilada accidentada: la bandera d'Espanya cau durant la celebració del Dia de les Forces Armades a Vigo
- Per un càncer Mor als 80 anys Marcia Lucas, l'editora que va convertir 'Star Wars' en un fenomen mundial
