Una ‘Tosca’ per Mirna i Puccini
	Representación de ‘Tosca’ al Palau de la Música. /
La producció de Carles Ortiz de Tosca que ha reposat la Fundació Òpera a Catalunya tornava amb dos objectius: commemorar la mort de Giacomo Puccini (es va reestrenar a Sabadell la data exacta de l’efemèride, el 29 de novembre) i acomiadar, després de 42 anys ininterromputs d’entrega absoluta, Mirna Lacambra, ànima, fundadora i factòtum de l’entitat. La soprano, gestora i directora artística deixa un llegat que, més enllà de la seva trajectòria com a cantant, avui floreix amb energia: tenaç, generosa i lluitadora, treballadora incansable i sàvia mestra, el seu amor a la lírica va solidificar en obres que perduren.
Va crear l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, va fundar l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) i un concurs de cant, i va organitzar i va donar vida a l’Escola d’Òpera de Sabadell. Només li va faltar consolidar un últim somni: veure construït el teatre d’òpera que sempre va imaginar per a la seva ciutat. Si s’arriba a edificar, serà de justícia que es bategi amb el seu nom, perquè la seva aportació a la lírica a Catalunya no té parangó.
Lacambra va debutar amb Puccini en la seva immortal Bohème a Las Arenas abans de presentar-se al Liceu i al Teatro de La Zarzuela de Madrid amb La vida breve, de Manuel de Falla, i des que va deixar els escenaris ho ha donat tot per l’òpera i la sarsuela, i això és literal. Ben merescuts té els múltiples reconeixements que se li han atorgat, inclosa la Creu de Sant Jordi.
Notícies relacionadesPer això rendir-li homenatge amb aquestes funcions de Tosca té tot el sentit del món, ja que es tracta de l’últim espectacle que ella mateixa va ajudar a organitzar abans del seu anunciat retir el gener del 2025. Una festa lírica carregada de tensió teatral, tot i que l’adaptació de la proposta escènica a l’escenari del Palau en el cicle Concerts Simfònics (oferta en memòria de les víctimes de la dana) no va resultar tan encertada com, per exemple, la recent Turandot, que va vorejar la brillantor en les seves funcions a Barcelona. Cal tenir en compte que la tasca és complicada, tenint en compte que l’escenari no compta amb orquestra i que l’actuació comporta lògiques limitacions. Afortunadament, es va comptar amb una OSV i un cor dels Amics de l’Òpera de Sabadell entregats i solvents, dirigits per un Sergi Roca Bru atent i bon concertador, però, sobretot, amb una soprano, Carmen Solís, que va saber defensar un paper fascinant i complex com és el de Floria Tosca.
El seu Cavaradossi, Enrique Ferrer, bregat i hàbil, va lligar frases i va solucionar els esculls dels extrems de la tessitura, mentre Manuel Mas dibuixava un Scarpia amb entitat teatral i rotunditat vocal. Correctes Lluís Vergés com a escarceller i Jorge Juan Morata com a Spoletta, i fantàstic Pau Armengol en el paper del sagristà.
- SEGURETAT SOCIAL I PENSIONS El Govern manté la ‘retallada’ a les pensions: jubilar-se abans de temps es penalitzarà tot i que s’hagin cotitzat més de 40 anys
 - Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
 - Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
 - Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
 - Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
 
- Crítica de llibres ‘Mentideros de la memoria’, de Gonzalo Celorio: retalls de temps
 - Aquests són els millors supermercats per comprar pa, segons l’OCU
 - Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
 - Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
 - Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
 
