Programació d’un colós teatral
Focus obre curs a cavall del seu rècord absolut de taquilla
Emma Vilarasau, Josep Maria Flotats i Pere Arquillué protagonitzen alguns dels espectacles més destacats de la productora per a la nova temporada.
El que Daniel Martínez va anomenar "la part pragmàtica del teatre", això és, "les xifres i les estadístiques", va ser extraordinàriament positiva per al grup Focus la temporada passada. El curs 2023-2024 es va saldar per a l’empresa amb 471.000 espectadors i 10,3 milions d’euros de recaptació, segons va informar el president de la companyia en la presentació del nou curs, a la qual van assistir la consellera de Cultura, Sònia Hernández, i el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé. L’acte es va celebrar al teatre Goya ahir. L’increment respecte al 2022-2023 va ser de l’11% i les dades van marcar "el rècord històric" de Focus. Amb aquest vent de cua, que a més bufa des del final de la pandèmia, Martínez es va mostrar "optimista" de cara al futur. La inversió de Focus per a l’any teatral que comença és de 14 milions. Entre la seva oferta hi ha 14 produccions pròpies i 9 coproduccions.
Focus obre curs a cavall del seu rècord absolut de taquilla /
Josep Maria Pou, director artístic del Romea, va posar en valor Grans Teatrerus, una iniciativa social que Focus va assajar al Raval la temporada passada i que consisteix a aparellar una persona gran i una de jove perquè vagin plegades al teatre. Anar plegades al teatre inclou sortir plegades de casa i comentar l’espectacle una vegada acabat. D’aquesta manera es pretén combatre la soledat no desitjada i fomentar els llaços intergeneracionals. "És de les millors coses que he vist en el món del teatre", va dir Pou. Grans Teatrerus no només segueix sinó que s’expandeix.
El Romea comença fort el setembre amb La colección, una obra escrita i dirigida per Juan Mayorga, que té a les seves ordres José Sacristán, Ana Marzoa, Ignacio Jiménez i Zaira Montes. Agafaran el relleu a l’octubre Altsasu i L’adversari. La primera és una ficció creada per María Goiricelaya a partir del cas Altsasu; en la segona, Julio Manrique adapta i dirigeix un text d’Emmanuel Carrère, amb Pere Arquillué i Carles Martínez com a intèrprets. El novembre serà el mes de l’adaptació de Tirant lo blanc realitzada per Màrius Serra, dirigida per Joan Arqué i musicada per Judit Neddermann, i de Voltaire/Rousseau. La disputa, que es mantindrà fins al febrer, amb Josep Maria Flotats i Pep Planas cara a cara. Ja el 2025 arribaran El gran teatre del món, a càrrec de la Companyia Nacional de Teatre Clàssic, i Mort d’un comediant, de Guillem Clua.
L’incombustible Joan Pera
El Goya es posa en marxa amb Poncia, en què Lolita Flores desenvolupa el personatge del mateix nom de La casa de Bernarda Alba. La seguiran Jauría, de Jordi Casanovas; La comedia de los errores, una peça de Shakespeare aquí protagonitzada per Pepón Nieto, i Un sogre de lloguer, amb l’incombustible Joan Pera. L’any que ve es veurà, entre altres espectacles, Un déu salvatge, de Yasmina Reza, amb direcció d’Arquillué, intèrpret també al costat de Laura Conejero, Ivan Benet i Laura Aubert.
Notícies relacionadesLa Villaroel aixeca el teló amb Les mans, dirigida per Sílvia Munt. Nadia i Rose formen un díptic de dones amb vides difícils, per no dir que històriques, una de real i l’altra d’inventada però com si fos real: la de l’afganesa Nadia Ghulam, una de les autores i intèrprets, i la del personatge creat per Martin Sherman, una jueva nascuda a Ucraïna que, ja vella, rememora la seva vida o, si volen, el segle XX, des dels Estats Units. Un monòleg d’envergadura per a una actriu d’envergadura, Carme Sansa. Josep Maria Mestres torna a Un matrimoni de Boston, de David Mamet, 20 anys després d’estrenar-se amb Anna Lizaran, Emma Vilarasau i Marta Marco. Un trio irrepetible a causa de la mort de Lizaran el 2013. Vilarasau i Marco es mantenen i s’hi afegeix Emma Arquillué.
Al Condal hi reprèn funcions fins al març aquesta fàbrica d’espectadors anomenada Escape room 2, amb Joel Joan. I el recanvi serà un altre ompleplatees, aquest internacional Lapònia, de Cristina Clemente i Marc Angelet.
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- Quatre morts en l’accident d’un bus que tornava a BCN
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme
- La política catalana Mal vent a ERC
- Les dades dels visitants Els hotelers reclamen al Govern que esmeni el registre de viatgers
- Catalunya tindrà una altra plataforma per a turistes que lloguin cotxes
- Elena Manzano: "Cal trencar la premissa que Catalunya dona i Extremadura rep"