CRÍTICA
Un elenc de luxe en estat de gràcia
‘Amnèsia’
Autoria i direcció: NelsonValente
TNC (Sala Petita)

En oposició a la moda de la comèdia amable que es riu de les banalitats de gent benestant, l’escola argentina orbita al voltant de la classe mitjana i el seu centre de gravetat són la família i les seves misèries. La cartellera manté un idil·li amb l’últim representant d’aquesta estirp contemporània, Nelson Valente, que ens presenta el seu sisè muntatge en un any. Escrita i dirigida per al seu debut al TNC, Amnèsia podria ser un manual d’aquest tipus d’obres familiars agredolces, amb tota la càrrega de les microviolències quotidianes, la classe de feina que necessita per executar un grup d’intèrprets en estat de gràcia.
Tot passa en una única escena situada en una casa de poble groguenca, amb les rajoles florals i l’aire decadent, hiperrealisme que l’escenògraf Albert Pasqual complementa amb altres elements metafòrics. Reunió de tres germans i les seves parelles per discutir sobre el futur de la mare malalta, bomba amb molta metxa. A l’obra li costa arrencar, ensenya les seves cartes a poc a poc perquè mana el naturalisme i el ritme el marca la versemblança.
Notícies relacionadesEl costumisme ens va envoltant, paròdia ben aconseguida del quotidià amb la seva acidesa sorneguera. De sobte apareix l’as a la màniga: la demència de la protagonista fa saltar totes les costures i la hipocresia. Mercè Arànega és superba com a mare, lucidesa interpretativa per a una bogeria adornada de rampells lorquians que emparenten el personatge amb la mare de Bernarda Alba, però també amb la llarga tradició quixotesca. El trastorn mental aquí ens parla de la fragilitat dels records, de l’efímer de la vida.
A l’altura se situa la resta del ben unificat repartiment, la millor carta de l’espectacle. Míriam Iscla salta amb la seva solvència habitual de la comèdia al drama, la clau de la trama amb aquesta abnegada filla encarregada de les cures, perdedora que projecta la il·lusió que aireja el drama. Brillant també Màrcia Cisteró en un registre còmic que li prova genial, com a Joan Negrié, que esprem el seu arquetip popular a la millor escola del gènere. La Victòria Pagès més intensa contribueix a disparar l’emoció com a la germana egoista, mentre que el jove Biel Rossell es mou indemne entre tant d’animal de l’escenari.
- Jaume Miralles serà el nou director general d’IA del Govern
- Malalties ultrarares Un jove amb síndrome SAVI millora gràcies a un fàrmac contra el lupus
- Més d’un milió de catalans prenen Diazepam i altres ansiolítics
- Deduccions fiscals El ‘BOE’ confirma una nova deducció de fins a 340 euros en el teu IRPF: així pots beneficiar-te d’aquesta ajuda
- L’Apartur promou la "xivatada" anònima
- Pàrquing lliure Aparcar gratis a Barcelona: on estacionar sense pagar i sense multes
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- Òbit Mor Robert Redford, llegenda de Hollywood, als 89 anys
- ACTUALITAT BLAUGRANA Més futbol gratis des del balcó: el Barça-Getafe, també al Johan Cruyff
- Negociació en marxa El Govern admet el xoc amb Hisenda pel finançament i defensa que Catalunya ha de recaptar el 100% de l’IRPF