L’escriptor desclassificat
Al Mas Pla de Llofriu, ahir, Xavier Pla confessava que el gran desafiament que havia d’afrontar de partida a la seva biografia de Josep Pla era retratar un personatge que va dedicar milers i milers de pàgines a escriure la seva pròpia autobiografia. Ocultant passatges incòmodes, mistificant-ne d’altres. Després d’anys de contacte estret amb la família Pla, d’accés privilegiat a correspondència i documents inèdits, molts d’aquests envoltats fins ara d’un halo de misteri, potser el biògraf va pecar de prudent al dir que no volia corregir Pla sinó més aviat mostrar-ne la complexitat. Els fets el deixen una vegada i una altra en evidència. La major part de vegades, per a mal. Però no sempre.
Capítol rere capítol veiem el col·laborador de Franco i el possibilista que intenta salvar el que es pot del naufragi del país. El contrabandista amateur i el misteriós contacte local dels serveis secrets aliats. El cosmopolita disfressat de pagès. I el fals misantrop que tenia les seves agendes plenes de cites i que assegurava a Joaquín Soler Serrano que mai havia tingut una "nòvia", sí potser algun "embolic vague, molt vague". Aquí, el de Palafrugell anava més enllà de la creació del personatge: mentia com un bergant.
Notícies relacionadesEl llibre, que té 1.500 pàgines com en podia haver tingut 3.000, pot llegir-se com una novel·la. I com una novel·la com Guerra i pau: seleccionant-ne només alguna de les línies temàtiques. Els tres anys de guerra. Els anys de periodisme cosmopolita. La conversió dels efímers vencedors en derrotats. I Pla i les dones: una història patètica (el matrimoni que mai va ser amb Adi Enberg, l’atracció casta però vorejant l’il·legal amb la Luz de Buenos Aires, l’analfabeta Consuelo, les tràgiques Aly, Lilian i Aurora) en què totes sense excepció cauen per la borda de la vida de Pla i demostren que humanament potser valien més que ell.
La biografia es titula Un cor furtiu. El cor, pel sentimentalisme d’un romàntic que va fer el possible per no aparentar-ho (no sols de paraula; també d’obra). Furtiu, per la manera esquiva d’algú que sempre va vestir robes d’un altre. Literalment, i metafòricament.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se
- Champions league Dembélé silencia l’Arsenal i acosta el PSG a la final de Múnic
- Apunt ¿S’ho imaginen?
- LA CITA DE MONTJUÏC Final guanyada, final per jugar
- PARTIT 100 AMB EL BARÇA Lamine Yamal: "La por la vaig deixar al parc de Mataró fa temps"