Motor de culturai un exemple a seguir

«Madrid enveja aquesta capacitat que tenim de coordinar-nos», diu Andreu Rami

La celebració de Sant Jordi, l’actual Cap Butaca Buida o fins i tot un altre gran esdeveniment com Barcelona Aixeca el Teló són algunes les festes culturals col·lectives gestades a Catalunya que s’han reproduït després en altres llocs gràcies a la potent producció artística local.

Motor de culturai un exemple a seguir

MARTA CERVERa

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’objectiu de disfrutar i valorar les arts escèniques amb els teatres plens és una cosa que es fa aquest dissabte per primera vegada al món. La celebració demostra la capacitat del sector d’unir forces i de coordinar-se amb les principals institucions polítiques i culturals per llançar un potent missatge que calarà molt més que qualsevol discurs. El públic és una peça fonamental per a l’artista, que actua de manera diferent en funció de la reacció dels espectadors. Peter Brook deia que "el teatre és un grup de gent que explica una història a un altre grup de gent". Sense públic, no hi ha teatre.

A diferència del Dia Mundial del Teatre, que se celebra el 27 de març, la iniciativa Cap Butaca Buida està plantejada com un repte de país. En aquesta primera edició ha comptat amb el suport d’una campanya de comunicació important, però si la festa arrela i es consolida, el març serà el mes del teatre, igual que l’abril és el dels llibres. L’esperit de Sant Jordi ha inspirat aquesta nova celebració.

Tota festa té un origen. La del Dia del Llibre va ser idea de l’escriptor, traductor, periodista i editor valencià establert a Barcelona Vicente Clavel Andrés. Per primera vegada es va celebrar un 7 d’octubre per contribuir a impulsar la producció editorial catalana. El 1930 va canviar al 23 d’abril per coincidir amb el dia de Sant Jordi, patró de Catalunya, perquè commemorava també el dia de la mort de dos grans autors, Miguel de Cervantes i William Shakespeare. Amb el temps, la popularitat d’aquesta jornada va traspassar els límits de Catalunya: el 1995 la Conferència General de la Unesco va declarar el 23 d’abril Dia Mundial del Llibre i del Dret d’Autor.

"A Madrid envegen aquesta capacitat que tenim per coordinar-nos entre companyies, teatres i productores per sumar en aquesta campanya que ha aconseguit que tothom en vulgui ser partícip", comenta Andreu Rami, polifacètic actor i comunicador cultural. Ell està acostumat a treballar en equip i més des que va apostar pel projecte de l’Espai Texas, una de les sales que ha penjat el cartell de localitats esgotades per avui. "Només ens queden per al Impro Side Story, que té la pianista Laura Andrés com a convidada", comenta. "És impressionant el que està passant", afegeix.

Aquesta capacitat organitzativa i ganes d’innovar és una cosa que entre els artistes, productors i exhibidors teatrals no és nova. Fa anys van convèncer les administracions de la necessitat de tenir un gran espectacle a l’inici de cada temporada per animar el públic a reconnectar amb el teatre després de les vacances d’estiu.

Plataforma de promoció

Catalunya Aixeca el Teló, que va començar sent una plataforma de promoció dels espectacles de la temporada que acabava de començar, s’ha convertit en la festa del sector que ja s’ha estès a altres llocs. "A Londres ens han copiat", comenta orgullós Toni Albaladejo, veterà productor d’Anexa i vicepresident d’Adetca, impulsor de la proposta. "Des de fa uns anys als teatres del West End han posat en marxa una iniciativa similar a la nostra. Ells ho celebren en una plaça on actuen alguns dels protagonistes dels espectacles de la temporada que comença". ¡Qui sap si en el futur copiaran això del Cap Butaca Buida!

Notícies relacionades

La qualitat dels artistes i les propostes de la cartellera són clau per a l’èxit d’aquest dia, però no s’han de subestimar les ganes amb què el públic ha fet seu el repte d’omplir els teatres de Catalunya. Molts dels espectacles que han triomfat a Barcelona estan actualment de gira, com The Party, una comèdia àcida, cruel i políticament incorrecta i amb gran repartiment (Àngels Gonyalons, Marta Ribera, Lluís Solé, Jordi Díaz, Montse Guallar, Queralt Casasayas i Biel Durán) que avui arriba a Valls. O El gegant del Pi, un monòleg de Pau Vinyals, una autoficció sobre el feixisme interior que connecta amb la Guerra Civil i que serà a la Sala Tron de Tarragona. L’actor, autor i director Alberto San Juan és a Girona amb el seu últim espectacle, Macho grita. I a Lleida, Enric Cambray defensa el seu aclamat monòleg Hamlet. 01, una divertida ficció sobre el primer acte de Shakespeare on interpreta tots els personatges i molt més.

Més enllà dels espectadors i els artistes que protagonitzin aquesta primera edició del Cap Butaca Buida, qui segur que celebrarà l’èxit d’aquesta primera edició és l’ONG Pallasos sense fronteres, ja que rebrà el 2% de la recaptació. Fa anys que Adetca reclama destinar el 2% del pressupost de la Generalitat a Cultura i amb aquest gest demostra el seu compromís amb la cultura com a element transformador de la societat.