Tornada de l’ídol porto-riqueny

Rauw Alejandro es llepa les ferides de la seva ruptura amb Rosalía al Palau Sant Jordi

El cantant va evocar explícitament la seva ex, estrenant en directe el seu nou tema ‘Hayami hana’, i recreant el duet de ‘Beso’, en un concert en què es va mostrar envalentit artísticament a cavall dels seus àlbums ‘Saturno’ i ‘Playa Saturno’

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Fa tot just dos anys des del seu primer Palau Sant Jordi, i Rauw Alejandro ha fet des d’aleshores un pas de gegant com a personatge mediàtic, al so dels seus gags de premsa rosa amb Rosalía, però també com a artista, i el seu xou d’aquest divendres el va il·lustrar a cop d’un reggaeton que va una mica més enllà de la retòrica ordinària. ‘Perreo’ i ritu eroticofestiu, sí, però també arriscades ambientacions, electro-pop amb ecos retrofuturistes i empelts ‘freestyle’ en una sessió assentada en aquests dos àlbums agermanats, ‘Saturno’ i ‘Playa Saturno’. 

Pel que sembla, la seva mare solia dir-li que tenia un do que no era d’aquest món, i per això aquests títols galàctics. Potser li va quedar d’això una alta noció de si mateix. ‘Rauleeto’ és dels que, per redoblar l’ansietat del públic, dilata (exageradament) el preludi de la seva entrada en escena: mitja hora llarguíssima de música enllaunada, a les fosques i amb les pantalles escopint reclams publicitaris i l’itinerari de la gira, en els quals es va colar un tema de Rosalía, ‘La combi Versace’. 

Primer avís, perquè l’orgull de Sant Esteve ses Rovires acabaria sent la gran presència fantasmagòrica de la nit. La inspiradora, primer, dels seus versos més libidinosos: ‘No me sueltes’, portadora d’una lírica que hauria infartat Corín Tellado («‘me encanta cómo tú te pone’ / bien puta en toa’ las posicione’»), una peça que Rauw va casar amb èxits com ‘De Carolina’, que al·ludeix amb orgull al municipi porto-riqueny d’aquest nom: «‘Ya somo’ rico’, ante’ éramo’ pobre’ / Ahora en España no’ gritan: ¡Olé!’».

Nostàlgia de ‘motomami’

Espectacle senzill, amb vídeo i ballarins, sense més ni més, centrat en el personatge i al seu cançoner ric en entremaliadures (‘Corazones despeinados’, desperta tonada amb veus femenines i rica en greus), i obert als canvis de patró. Allà hi va haver el Rauw romàntic, sense embuts, que després de la vaporosa ‘Museo’ i la juganera ‘Strawberry kiwi’, va evocar la seva esbombada ruptura sentimental al presentar ‘Hoy aquí’: «És difícil oblidar algú amb qui imaginaves passar la resta de la teva vida, ¿no?». 

Notícies relacionades

I més explícit encara va ser el seu assalt inesperat, «només a Barcelona» (no la va cantar l’altra nit a València) a ‘Hayami hana’, la balada soferta, dedicada a Rosalía Vila, que va publicar fa unes setmanes. «No la tocaré mai més en la meva vida», va assegurar (ja ho veurem). I una altra sorpresa: el duet de ‘Beso’, amb la seva ex donant-li la rèplica a la pantalla.

Rauw va fer pensar en Rosalía també quan ens va parlar en un català que és «una mica millor», va presumir, que l’última vegada. Però, tot i que jugués de manera immisericordiosa amb la figura absent, la sessió ens va recordar que els seus ‘hits’ són seus i de ningú més. Com aquest ‘Todo de ti’ que va retrunyir al Sant Jordi amb un aparatós synth-pop tropical.