El camí de Liverpool

Benidorm Fest Blanca Paloma clamarà venjança a Eurovisió

La cantant d’Elx es va imposar al favorit a les apostes, el canari Agoney, amb un tema, ‘Eaea’, d’impactant poder vocal i barreja de buleria i electrònica amb el qual acudirà a l’eurofestival amb l’aposta més ‘jonda’ des del techno-flamenc de Remedios Amaya fa 40 anys

EUROPA PRESS

3
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Comparar-te amb algú que va fracassar no sembla l’estratègia més bona, però Blanca Paloma va tenir la gosadia d’esmentar Remedios Amaya dissabte al Benidorm Fest com a precedent llunyà del seu flamenc modernitzat i una mica techno, que, després d’imposar-se aquest dissabte al Benidorm Fest, representarà Espanya a Eurovisió, el 13 de maig a Liverpool. La seva cançó de bressol amb tocs de buleria, travada per palmells i ‘beats’ electrònics, en la qual va lluir un poder vocal aturdidor, es va imposar amb rotunditat entre els vuit finalistes.

Entre ells hi havia el tenerifenc Agoney, que aquests dies era el més ben situat a les apostes, tot i que sentia cada dia, cada hora, una mica més a prop al clatell l’alè de Blanca Paloma Ramos. Al final tots dos van intercanviar posicions a la cimera i Agoney va quedar segon, de manera que Eurovisió es veurà privat del seu turmentat i cibernètic ‘Quiero arder’, de flamarades i ganxo marcial amb aquest «‘¡arde!’» sec i imperatiu que hauria fet feliç Tomás de Torquemada.

Amb Blanca Paloma, TVE es presentarà a Eurovisió amb un flamenc maridat amb l’electrònica en la línia d’una figura internacional com és la ‘star’ Rosalía. Com la cantant il·licitana va comentar, és l’aposta ‘jonda’ més clara al festival des de la «barca» de Remedios Amaya, que es va quedar tràgicament amb el marcador a zero el 1983.Ja veiem que és una dona valenta i que no li tremola el pols a l’esmentar-la. Si a la seva antecessora li va tocar defensar un número arabesc amb base de synth-pop excèntric per a l’Eurovisió de llavors (el gran Terry Wogan el va qualificar lacònicament a la BBC de «molt ètnic», augurant el pitjor), Blanca Paloma ho té millor: l’imaginari del festival s’ha obert de manera radical des de fa anys i ‘Eaea’ (una peça de coautoria seva), podria i hauria de tenir més bona sort (que no és gaire difícil). A ella li correspondrà invocar l’honor d’una cantaora, Amaya, la carrera del qual va resultar molt perjudicada pel fiasco eurovisiu i que va trigar molts anys a remuntar.

Així que és l’hora de Blanca Paloma, una cantant que ja el 2022 va passar pel Benidorm Fest amb ‘Secreto de agua’, una mica místic i esteticista, que es va enfonsar a la cinquena plaça. ‘Eaea’, peça, pel que sembla, inspirada per la seva «iaia Carmen», té molta més fibra, potser fins i tot massa en aquesta tornada ‘in crescendo’, bastant cridanera, amb un clímax que evoca una mica el ‘new age’ a l’estil Tanxugueiras. La cançó ve a ser, en teoria, una cançó de bressol, tot i que el seu to és més èpic que apaivagador.

Notícies relacionades

A diferència de l’any passat, quan l’esbombat duel Rigoberta-Tanxugueiras es va saldar amb la victòria inesperada d’una tercera en discòrdia, Chanel, aquesta vegada no podem fer-nos els sorpresos. Després de Blanca Paloma i Agoney, el podi el va completar Vicco amb el disco-pop poc revolucionari però simpàtic de ‘Nochentera’, més eurovisiu del 2003 que del 2023. I cal saludar l’accés a la quarta plaça de Megara amb la injecció metalera d’‘Arcadia’. Encara a risc d’excitar la tradicional susceptibilitat de la clientela ‘heavy’, que sol veure enemics per tot arreu (de vegades amb raó), fem notar que a la banda madrilenya la va votar més el poble pla que el jurat. ¡Afront!

Una altra vegada serà per a Alice Wonder, Karmento, José Otero i Fusa Nocta, tot i que punxar al Benidorm Fest no pot ser una catàstrofe irreparable per a ningú. Fins i tot es podria donar el cas, segons com vagin les coses a Liverpool i com jugui cadascú les seves cartes, que no guanyar-lo hagi sigut una benedicció.