Anàlisi

Gaudi 2023: l’any de les llums del cine català

  • ‘Alcarràs’ i ‘Pacifiction’ regnen en uns Gaudí afligits per la mort d’Agustí Villaronga

1
Es llegeix en minuts
Gaudi 2023: l’any de les llums del cine català

EPC

La divisió entre pel·lícula i film de parla no catalana ha permès que les que possiblement siguin les dues produccions catalanes més importants del 2022 s’hagin repartit els dos Gaudí principals. ‘Alcarràs’ i ‘Pacifiction’ no tenen res a veure entre si. Però són aquestes dues pel·lícules les que han marcat una línia a l’alça del cinema català, ratificades amb premis, presència als festivals més importants, crítiques excel·lents i millor resposta comercial en el cas del film de Simón.

I això que era un any francament bo, ja que es competia amb ‘Un año, una noche’, ‘Suro’ i ‘La maternal’, tres llargmetratges amb llarga trajèctoria, també, en certàmens que demostren la polivalència d’un cine que cada vegada mira més cap endavant sense deixar d’avaluar el passat. Excel·lent ha sigut la collita del cine fet a Espanya i en aquesta excel·lència hi té molt a veure el que es fa aquí. Perquè, sincerament, no hi ha ningú que proposi el mateix que Lacuesta, Simón o Serra al cine rodat a Madrid o al País Basc. No millor, sinó diferent i sempre obert a remoure estils i fórmules.

Notícies relacionades

Bona elecció també dels Gaudí a les millors interpretacions, ja que Vicky Luengo i Pol López no només estan esplèndids a ‘Suro’ –una altra de les sorpreses d’aquest any, debut fulgurant de Mikel Gurrea recompensat amb el Gaudí a la millor direcció novella–, sinó que s’entenen a la perfecció en cada un dels plans, que són molts, que comparteixen en aquest drama rural.

La millor direcció i guió se l’ha emportat ‘Alcarràs’, que s’ha convertit així en la guanyadora dels Gaudí. Potser són Serra i Lacuesta els cineastes més atrevits del moment, i els premis a la millor fotografia i direcció artística per a ‘Pacifiction’, i muntatge, música, so i efectes visuals per a ‘Un año, una noche’ ho ratifiquen.