El nou any cultural

¡Tots al cine!: la imparable allau de pel·lícules que veurem el 2023

L’any 2023 promet experiències de vertigen, amb una infinitat de ‘blockbusters’, propostes de cine d’autor i una nova i prometedora collita de cine espanyol

¡Tots al cine!: la imparable allau de pel·lícules que veurem el 2023

EPC

6
Es llegeix en minuts
Quim Casas

El cine, més petit o colossal, va resituant-se a poc a poc després dels efectes de la pandèmia. Després d’un any excel·lent en estrenes, però encara no bo del tot quant a xifres, el 2023 promet experiències de vertigen tant al terreny del ‘blockbuster’ com al del cine més intimista i autoral, el gènere de terror –¡ni més ni menys que l’experiència de veure Nicolas Cage encarnant el comte Dràcula!– o les renovades energies amb què encara la cinematografia espanyola un any que hauria de ser de consolidació. El que segueix és una selecció de títols d’aparença molt saborosa, als quals en podríem afegir d’altres: de la versió en imatge real de ‘La sirenita’ al ‘Napoleón’ facturat per Ridley Scott i Joaquin Phoenix, passant pel biopic de Leonard Bernstein dirigit per Bradley Cooper.

L’imperi del ‘blockbuster’

Fins al 14 de juliol haurem d’esperar per a l’estrena del ‘blockbuster’ més anhelat, la setena entrega de la saga comandada per Tom Cruise, ‘Misión imposible’. Ja s’ha difós un petit documental sobre el rodatge d’una de les seves seqüències més espectaculars. El film, ‘Misión imposible: sentencia mortal’, es divideix en dues parts. La segona no arribarà fins al juny del 2024.

Tretze anys després d’‘Indiana Jones i el regne de la calavera de cristall’ tenim llesta la cinquena aventura d’Indy, ‘Indiana Jones y el dial del destino’ (30 de juny). Harrison Ford torna al personatge als seus 80 anys, escortat per Mads Mikkelsen, Phoebe Waller-Bridge i Antonio Banderas. Spielberg & Lucas produeixen, i la direcció ha recaigut en James Mangold (‘Logan’).

Keanu Reeves ha trobat en John Wick el seu personatge ideal. Aquesta curiosa saga d’acció, entre abstracta i salvatge, arriba a la seva quarta entrega, prevista per al març. Un altre ‘pelotazo’ segur serà el de Christopher Nolan amb ‘Oppenheimer’ (21 de juliol), sobre el físic que va desenvolupar la bomba atòmica. També generarà cues davant les sales a partir del 3 de novembre ‘Dune 2’, amb el viatge espiritual de Paul Atreides. Timothée Chalamet, el seu protagonista, repeteix a ‘Wonka’ (15 de desembre), una espècie de preqüela de ‘Charlie i la fàbrica de xocolata’.

Quant al ‘blockbuster’ de terror, destaquen tres pel·lícules. En vigílies de Halloween s’estrenarà ‘El exorcista’ segons la mirada de David Gordon Green. ‘Renfield’ (14 d’abril) se centra en el servent de Dràcula i compta amb Nicolas Cage per encarnar el vampir. I no pot faltar M. Night Shyamalan, que el 3 de febrer estrena ‘Llaman a la puerta’, un conte pervers amb un segrest a les portes de l’apocalipsi.

Univers Marvel: fase 5

L’any 2023 inicia la nova etapa Marvel, la fase 5. Obrirà el foc el 17 de febrer ‘Ant-Man i la Avispa: Quantumanía’, les noves aventures quàntiques de dos dels personatges bregats als primers Venjadors, amb Paul Ruud i Evangeline Lilly. La seguirà ‘Guardianes de la galaxia vol. 3’ (5 de maig), amb James Gunn a la taula de comandaments. ‘The Marvels’ (28 de juliol) és la continuació de ‘Capitana Marvel’ i suposa el debut a l’univers Marvel de la realitzadora afroamericana Nia DaCosta (‘Candyman’).

Aquesta fase 5 es completa amb les sèries televisives ‘Echo’, ‘spin-off’ d’‘Ojo de halcón’ protagonitzat per la superheroïna Maya López; ‘Secret invassion’, amb Nick Fury, i la segona temporada de ‘Loki’. El pla d’aquesta nova fase resulta, sobre el paper, menys ambiciós en títols, i fins a mitjans del 2024 no s’espera ‘Capitán América: New world order’, i d’allà, a l’inici de la fase 6 el 2025 amb ‘Vengadores: la dinastía Kang’. El 2 de juny s’estrenarà la nova animació de l’home aranya, ‘Spider-man: cruzando el multiverso’.

Cine espanyol, nou any fecund

El director d’‘El espíritu de la colmena’, Víctor Erice, torna amb ‘Cerrar los ojos’, una cabriola de cine dins de cine amb José Coronado, María León i Ana Torrent. Manuel Martín Cuenca (‘Caníbal’, ‘La hija’) presentarà a ‘El amor de Andrea’ la història d’una adolescent i els seus dos germans petits que volen recuperar l’amor del seu pare absent. Fernando Trueba i Mariscal tornen a col·laborar a ‘They shot the piano player’, un altre film d’animació, aquesta vegada amb la cultura musical brasilera de fons. Elena Martín (‘Julia ist’) dirigeix i protagonitza ‘Creatura’, una reflexió sobre la parella i el bloqueig amorós. I una altra Elena, Trapé (‘Blog’), explica a ‘Els encantats’ una història de separació i superació, amb Laia Costa i Aina Clotet.

Daniel Calparsoro recupera múscul a ‘Todos los hombres de Dios’, un ‘thriller’ amb terrorisme de fons interpretat per Luis Tosar i Inma Cuesta. El cine de terror espanyol confia molt en ‘La niña de la comunión’, de Víctor García, amb nena fantasma vestida de primera comunió. Està anunciada per al febrer, mateix mes en què arribarà ‘Irati’, sobre cristians i pagans en els temps de Carlemany. 

Cine d’autor amb classe

Tot i que de producció costosa i amb repartiments estel·lars, els pròxims films de Damien Chazelle, Greta Gerwig i Todd Field corresponen a la idea del cine d’autor nord-americà actual. El primer estrena el 20 de gener ‘Babylon’, una tragicomèdia sobre els excessos al Hollywood mut interpretada per Margot Robbie i Brad Pitt. Robbie és també la protagonista de ‘Barbie’ meditació irònica de Greta Gerwig sobre la nina Barbie. Arriba a les sales el 21 de juliol i compta amb Ryan Gosling com a Ken.

Field, director de només tres llargmetratges en dues dècades (‘En la habitación’, ‘Juegos secretos’ i ‘TÁR’), relata en aquest últim (27 de gener) una història d’abusos de poder que esquitxa una prestigiosa directora i compositora musical, personatge amb qui Cate Blanchett va guanyar el premi d’interpretació a Venècia. El mateix dia s’estrenen ‘Infinity pool’, de Brandon Cronenberg, fill de David, i ‘The whale’, de Darren Aronofsky, amb Brendan Fraser pesant 250 quilos. Al seu vessant més intimista, Spielberg evoca la seva cinèfila infància a ‘Los Fabelmans’ (10 de febrer). Sense data tancada s’anuncia ‘Megalopolis’, la tornada de Francis Ford Coppola.

Puixança asiàtica

Notícies relacionades

Les cinematografies asiàtiques continuen en estat de gràcia. ‘Monster’, l’últim treball del japonès Hirokazu Koreeda, pot ser un dels secrets més ben guardats d’aquest any, ja que el director de ‘Broker’ l’ha rodat de manera gairebé clandestina i no se sap res de la seva trama ni del seu repartiment. Passarà per Cannes, segur, i arribarà després de l’estiu. El que sí que estrena aviat (20 de gener) és Park Chan-wook: ‘Decision to leave’ és una estilitzada intriga romàntica i criminal.

L’incansable sud-coreà Hong Sangsoo encara té una pel·lícula pendent de distribució, ‘Walk up’, a la qual el director de l’acabada d’estrenar ‘La novelista y su película’ explica la visita d’un cineasta i la seva filla a l’edifici on viu una dissenyadora de moda. De qui no hi haurà pel·lícula aquest any és del multipremiat autor de ‘Paràsits’, Bong Joon-ho, ja que la seva pròxima cinta, ‘Mickey 17’, una història de robots rodada als Estats Units amb Robert Pattinson, Toni Collette i Mark Ruffalo, no estarà llesta fins al primer trimestre del 2024. I a l’estiu arribarà el comiat de Hayao Miyazaki: la intimista i espiritual ‘How do you live?’ serà l’últim film com a director d’aquesta llegenda de l’anime.