Guardons

‘El buen patrón’ continua guanyant premis

El llargmetratge de Fernando León de Aranoa ha aconseguit el guardó a la millor comèdia atorgat per l’Acadèmia del Cinema Europeu; ‘Triangle of Sadness’ de Ruben Östlund, la millor pel·lícula europea

‘El buen patrón’ continua guanyant premis
‘El buen patrón’ continua guanyant premis

/

2
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Gairebé un any i mig després de la seva estrena, ‘El buen patrón’ continua acumulant reconeixements. La pel·lícula de Fernando León de Aranoa ha aconseguit fa unes hores el guardó a la millor xomèdia en la 35a edició dels premis de l’Acadèmia del Cinema Europeu (EFA), entregats aquesta nit a Reykjavík. 

Ha sigut l’única triomfadora entre les nominacions espanyoles: ‘Madres paralelas’ no ha aconseguit proporcionar a Penélope Cruz el segon premi a la millor actriu europea de la seva carrera, i ‘Alcarràs’ no ha triomfat en cap de les dues categories en què era candidata, millor pel·lícula i millor guió. D’això s’ha encarregat el llargmetratge triomfador de la nit, ‘El triángulo de la tristeza’, que ja va guanyar la Palma d’Or del Festival de Cannes el maig passat. 

El seu director, el suec Ruben Östlund, probablement haurà experimentat un ‘déjà vu’ aquesta nit. La seva pel·lícula immediatament anterior, ‘The Square’ (2017), també va vèncer a la gala de l’EFA després de fer-ho en el certamen francès. Així mateix, avui Östlund se’n va a casa amb el mateix nombre de premis que llavors, quatre, i en les mateixes categories: millor pel·lícula, millor direcció, millor guió, i millor interpretació masculina.

La directora Carla Simón ha guanyat nombrosos reconeixements al llarg d’aquest any gràcies a ‘Alcarràs’, però que el premi a la millor pel·lícula europea no passaria a engrossir la seva vitrina és una cosa que estava pràcticament escrita de diverses maneres. En primer lloc, per la tradicional resistència dels acadèmics a atorgar els premis principals als cineastes espanyols que no es diuen Almodóvar; en segon lloc, per una qüestió d’estadística: al llarg de l’última dècada, la ficció guanyadora d’aquest prestigiós guardó sempre ha obtingut també el premi EFA a la millor direcció, i aquest any Simón ni tan sols estava nominada en aquesta categoria. 

Cruz contra Krieps

Cruz contra KriepsNingú que hagi vist ‘Madres paralelas’, de Pedro Almodóvar, necessita que li expliquin les virtuts del treball de Penélope Cruz.

Notícies relacionades

Tanmateix, diversos factors han impedit que la madrilenya obtingués aquesta nit una rèplica del guardó a la millor actriu europea que ‘Volver’ li va proporcionar el 2006 –amb la d’aquest any, ja acumula sis nominacions en aquesta categoria; la seva gran rival era la luxemburguesa Vicky Krieps, que s’ha acabat emportant el premi gràcies al seu retrat d’una versió empoderada d’Isabel de Baviera a ‘La emperatriz rebelde’.

La seva és una interpretació igualment portentosa, que probablement li proporcionarà una nominació a l’Oscar, i que és el centre d’una pel·lícula que ha entusiasmat la crítica, encara més del que ho va fer al seu dia la del director manxec. Pot ser que aquest no sigui un argument prou convincent per explicar la decisió dels votants, però aquest altre sí que ho és: ‘La emperatriz rebelde’ és una coproducció alemanya, i l’EFA és una organització amb seu a Berlín i una majoria de membres d’origen germànic. 

Temes:

Cine