Obituari

Mor Aline Kominsky Crumb, pionera del còmic ‘underground’ femení

L’autora mor als 74 anys al sud de França, on vivia amb el seu marit, Robert Crumb, tòtem de la historieta il·lustrada

Mor Aline Kominsky Crumb, pionera del còmic ‘underground’ femení
3
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Geni incontestable de l’art en general i del còmic en particular, a través del que ha portat la narrativa del jo a extrems d’impudícia xocants, tot i que no només això, Robert Crumb és també una persona molt complicada, com bé saben els seus lectors i els qui hagin vist el documental ‘Crumb’ (1995). De fet, si la pel·lícula dirigida per Terry Zwigoff s’estrenés ara, l’imbatible patriarca de la historieta il·lustrada ‘underground’ seria víctima instantània de la cultura de la cancel·lació, tot i que ell ni se n’adonaria. No dediquem un obituari a Aline Kominsky-Crumb, morta dimarts als 74 anys, per haver estat casada amb el creador de Mr. Natural durant gairebé 45 anys, en una relació oberta, sinó perquè va ser un personatge rellevant.

Aline Goldsmith va néixer en el si d’una família jueva a Long Island, Nova York, el 1948. Una vegada més, què seria de la cultura nord-americana sense els jueus. En la seva adolescència va formar part del cercle de The Fugs, banda radical novaiorquesa que va prefigurar l’explosió de la contracultura als Estats Units a la segona meitat de la dècada de 1960. Política i psicodèlia (tot i que tocada com podien, eren més The Fugs una declaració que un grup de músics).

A San Francisco

Del seu breu matrimoni amb Carl Kominsky en va retenir el cognom. A través del bateria de The Fugs, Ken Weaver, va entrar en contacte a Tucson (Arizona), on estudiava Belles Arts, amb els historietistes Spain Rodriguez i Kim Deith, que la van introduir al còmic ‘underground’ i la van animar a fer els seus propis còmics. Pròxima estació, San Francisco.

Allà va formar part del col·lectiu pioner d’autores d’historietes Wimmens’s Comix, amb qui va trencar precisament perquè la seva acabada d’iniciar relació amb Crumb no era ben vista. Llavors va crear juntament amb la també dissident Diane Noomin la revista subterrània ‘Twisted Sisters’, en actiu entre 1976 i 1994. «Del meu sexe, la meva vida, les meves fòbies; del repugnant ésser humà que crec que soc» tractaven els seus còmics, segons diu al documental ‘Crumb’. Bon punt de partida per aparellar-se amb Crumb, amb qui es va casar el 1978. Des d’aleshores va ser Aline Kominsky Crumb.

A quatre mans

«Jo era dèbil. Aline, per contra, és forta. És com una dinamo. Per això em vaig casar amb ella», escriu Crumb a ‘Recuerdos y opiniones’. La parella va fer historietes il·lustrades a quatre mans, en les quals cadascun es representava i expressava a si mateix. L’única obra del tàndem publicada a Espanya és l’antologia ‘¡Háblame del amor!’ (Ediciones La Cúpula).

Notícies relacionades

En una vinyeta de les seves col·laboracions matrimonials, present en el citat ‘Recuerdos y opiniones’, diu Crumb: «I aquesta és la meva encantadora dona, Aline... Aline també...». I Aline el talla: «Un moment, Bob, puc parlar per mi mateixa, ¿no creus?». «¡O vaig amb compte o aquest tio m’anul·la! ¡És més dominant!», remata Aline en pensaments.

En la dècada de 1980 Kominsky Crumb va ser editora de l’antologia d’historietes il·lustrades alternatives ‘Weirdo’. El 1991 Kominsky Crumb i Crumb es van traslladar a viure al sud de França i ella es va centrar en la pintura. Tot i que l’agent de Crumb és Lora Fountain, dona del també historietista Gilbert Shelton, no hi ha dubte en la indústria editorial que Kominsky Crumb va ser com a assessora i relacions públiques clau en l’ascensió de Crumb als altars de l’art. El 2016 la web Comics Alliance va proposar Kominsky Crumb com una de les dotze autores mereixedores d’un reconeixement per la seva aportació. Ara hi hauria moltes més candidates, però ella va ser una de les primeríssimes.

Temes:

Obituaris Còmic