Versió ampliada del disc de l’any
Rosalía s’endinsa en el costat fosc de la fama en l’edició ‘deluxe’ de ‘Motomami’
La cantant llança ‘Motomami +’, reedició de l’àlbum amb material afegit, incloent-hi la popular ‘Despechá’ i quatre cançons inèdites que reforcen el missatge de fons sobre la soledat i les inseguretats de l’estrella pop
Fa només sis mesos, però es podria dir que n’han passat molts més des del 18 de març, data en què ‘Motomami’ va veure la llum. Suficient perquè Rosalía i el seu derivat conglomerat empresarial (Motomami S. L., Sony Music) es dignin a llançar una versió augmentada de l’àlbum, una edició ‘deluxe’ que no s’ha fet esperar anys, a la recerca d’una xifra rodona, com sol passar, sinó que ja la tenim aquí des de divendres. El reclam: vuit pistes inèdites que eleven el nombre de ‘tracks’ dels 16 del disc original a un total de 24. Compte: no totes són noves, ja sigui perquè ‘Despechá’ fa un mes en dansa a les plataformes, o perquè la llista inclou un ‘remix’ i un tema registrat en viu. De fet, aquest tall anomenat ‘Thank yu :)’ no és ni tan sols una cançó, sinó una nota de veu en la qual Rosalía dona les gràcies als qui han escoltat l’àlbum. Així que centrem-nos en el material significatiu que ofereix aquest ‘Motomami +’, cançons que estiren el concepte de l’àlbum destil·lant, de nou, diversos nivells de lectura: darrere de l’alleujament llatí de ‘Despechá’, a cop de mambo accelerat, es fan lloc quatre cançons més substancioses que expressen més sotsobres íntims que desitjos de cremar la nit, anomenades ‘Aislamiento’, ‘La Kilié’, ‘Lax’ i ‘Chiri’.
Enamorada del carrer
D’elles, ‘La Kilié’ és l’única que no ha arribat a sonar en directe i ofereix una abrupta pista de sintetitzador sobre la qual Rosalía es confessa «vendía como en el país de Chanel» i s’aventura en imatges xocants: «‘Si Moisés partió mares, ella corazones’». Rosalía més aventurada, avantguardista, que en la trencadora i molt popular ‘Despechá’, un aspecte que es veu encara més accentuat en les altres tres peces, sobretot a ‘Chiri’. Una composició coneguda amb la gira com a ‘Dinero y libertad’, rica en bruscos canvis, fons electrònics gruixuts i un radical gir líric, a compte d’una cavil·lació sobre la seva condició d’artista universal: «‘la calle está enamorá, enamorada de mí / y yo estoy enamorá, enamorá de la calle’».
Notícies relacionadesLa temàtica es desenvolupa amb ‘Aislamiento’, la cançó central d’aquesta nova remesa, de sinuós trajecte intimista, amb sordes ràfegues de metralla com a fons i una interpretació hipersensible amb vista a la soledat de la celebritat: «‘Es el imperio el que destruye, / la emperatriz que lo construye. / Parece que se parte el cielo, pero no importa. / Soy joven, bonita, soy triste y brillante’». D’allà a ‘Lax’, un minut i mig de tensió continguda en el qual expressa les seves sospites entorn de la condició de figura famosa sobre la base desvalguda d’un piano: «‘Alguien nuevo quiere algo de mí, / muchos más cuchillos en el VIP. / Noches sola y mi crew de party, / así es como se estrellan los Ferraris’».
El públic del Sant Jordi
Aquestes peces connecten amb la inquietud que flota en el conjunt de ‘Motomami’, relatiu a les inseguretats de l’estrella pop, per això apareixen inserides en l’àlbum, no com a ‘bonus track’. Allà es creuen amb les altres dues cançons afegides, aquest ‘Candy – remix ft. Chencho Corleone’ (tuneig a càrrec del reguetoner porto-riqueny) i la captura en directe de ‘La fama – Live al Palau Sant Jordi’, que s’obre pas entre els aplaudiments i la cridòria ambientals, ara desproveïda de la veu de The Weeknd. La cançó reservada per tancar ‘Motomami +’ segueix sent la mateixa que a ‘Motomami’, la majestàtica ‘Sakura’, incidint en la idea d’obra global amb trajecte i sentit i perquè, quan una cosa funciona, és millor no tocar-la.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Vine a escalar i apunta’t a competir: s’obre el termini d’inscripcions
- turisme cultural La Cerdanya a través de les esglésies romàniques
- caminada popular De ruta pels paratges de la riera de Rajadell
- EXPOSICIONS El Balloon Museum d’‘Emily in Paris’ aterra a Barcelona