Crítica de música
Marcel Bagés i David Soler: un arriscat homenatge a Pink Floyd a l’Altaveu de Sant Boi
El tàndem de músics va portar el clàssic ‘The dark side of the moon’, en el seu 50è aniversari, a un camp maquinal i electrònic amb la complicitat de Maika Makovski, Alba Carmona i Nico Roig
Que l’oferta de l’Altaveu de Sant Boi no es pot confondre amb la d’una festa major va tornar a quedar bastant clar amb l’arriscat homenatge, dissabte, a ‘The dark side of the moon’, de Pink Floyd, oficiat per Marcel Bagés i David Soler. Un àlbum publicat el març de 1973 i que, recordem-ho, va tenir un colossal impacte cultural (es va mantenir en el ‘top’ 100 dels discos més venuts als Estats Units durant 962 setmanes, més de 18 anys), deixant una estela influent en camps que van del rock a l’electrònica.
Els orígens d’aquest concert se situen tres anys enrere, quan David Soler, tercer vèrtex del duo format per Maria Arnal i Marcel Bagés, va arribar a presentar-lo a l’Auditori, tot i que en un format diferent: amb Bagés, un trio de músics i l’única veu d’Arnal. A la plaça de l’Ajuntament de Sant Boi va prendre un aspecte més maquinal: sintetitzadors modulars, el seqüenciador Octatrack i un Moog posat al dia, més el toc de guitarra Les Paul a càrrec de Soler, pupil espiritual de Robert Fripp i Frank Zappa. Efectius que van estendre la passarel·la per al lluïment de tres cantants, començant per Nico Roig, que va alçar la veu amb ‘Breath’ en una posició molt diferent a la qual ens té acostumats.
En un mar de cruixits
Notícies relacionadesBagés i Soler van oferir una mirada a l’àlbum que va realçar la seva aura misteriosa, amb fibres electròniques retrofuturistes i cirurgia digital amb vestigis de ‘glitch’ (sorolls de les entranyes de l’aparell) i de minimalisme industrial. Allà, aquell fons potser deshumanitzat va contrastar amb l’emotivitat de les veus: Alba Carmona (ex de Las Migas), que va imposar el seu art amb uns ‘jondos’ molt subtils a ‘Time’ (l’única versió en castellà de la nit), i enfrontant-se al vol lliure de ‘The great gig in the sky’, emulant la (insuperable) Clare Torry. I d’allà a la dringadissa de la caixa enregistradora de ‘Money’, el tema més agraït de la sessió, amb Maika Makovski, que s’imposava sobre el mar de cruixits i assistia a una deriva ‘trance’ digna d’Orbital.
Allà hi havia, en el subtext, flotant sobre la plaça, els grans temes que el grup va abordar en l’àlbum: el temps, els diners, la mort, la insalubritat mental. Fons de desemparament dels quals Roig va treure partit amb ‘Us and them’, abans un ‘Brain damage’ ric en greus, ben defensat per Makovski, i tres veus foses en ‘Eclipse’. Operació feliçment consumada que va il·lustrar el poder tel·lúric de llarg abast que conserva ‘The dark side of the moon’ i la seva disposició per inspirar aventures amb vida pròpia.
- Les causes de l’excap del Govern Pujol esgrimeix "marcadors d’Alzheimer" davant el tribunal
- Salut Bellvitge descobreix una nova malaltia genètica del neurodesenvolupament similar a l’autisme
- Els suports que van conduir Trump a la victòria s’erosionen
- Urbanisme La UPF enderroca les últimes cases dels militars de la Ciutadella
- Tendències de consum El comerç es bolca en la botiga física en plena efervescència digital
- Talent als fogons Aquests xefs de Palamós aconsegueixen el premi Cuiner del Gastronòmic Fòrum Barcelona 2025
- Llançament (in)esperat Filtrat el nou disc de Rosalía, ‘Lux’, que es publica aquest divendres
- Funció pública El Govern ofereix als funcionaris apujar-los el sou al mateix nivell que l’IPC fins al 2028
- Funció pública Test psicotècnics, CV com en les empreses i molta IA: així són les noves oposicions que estudia implantar la Generalitat
- Entrevista Santi Vila: "Junts per Catalunya té molt bons alcaldes i pèssims parlamentaris"
