Brigada aixafaguitarres
L’anticançó de l’estiu (5) ‘Holiday’, de Happy Mondays
El grup de Manchester converteix en material ballable el relat d’una detenció a l’aeroport per tinença de drogues, sever tall de rotllo inspirat en experiències reals del seu cantant, Shaun Ryder

La cançó comença amb el rumor dels avions enlairant-se, una guitarra ‘funky’ tallant el vent i el cor gòspel repetint la paraula fetitxe com a cant de sirena: «Holiday, holiday...» Però tot fa un gir un parell de compassos després, amb vista a comissaria. Vacances divertides, envoltades en un núvol de cànnabis i retent culte a la lletra E de l’èxtasi, les que ens proposen aquí els Happy Mondays, a la fi curtcircuitades a l’aeroport per aquest col·lectiu d’aixafaguitarresanomenat brigada antidroga.
‘Holiday’ és un dels càntics ‘hooligan’ amb el qual aquesta esbojarrada banda anglesa va fer del seu tercer àlbum, ‘Pills’n’thrills and bellyaches’ (1990), un monòlit de l’era ‘rave’, quan figurava que escoltar música i ballar-la havia d’anar unit sense remei a una intoxicació de nassos. Firma el tema el cantant i líder, Shaun Ryder, que evoca el seu pas per la terminal aèria de Manchester després d’unes vacances en un destí de laxos costums (que bé podria ser l’illa d’Eivissa, en aquells anys convertida en terminal ‘clubber’ del fenomen ‘Madchester’ i del seu quilòmetre zero, la sala The Haçienda).
En primera persona
El cos policial aguditza l’olfacte i intercepta la feliç tornada de la tropa a la seva llar: «Soc aquí per assetjar-te, vull les teves pastilles i la teva herba / No sembles de primera classe / Deixa que et miri el cul / Sento olor de droga, faig olor de droga, faig olor de droga...», canta Ryder amb entonació entre somnàmbula i ressacosa, després de veure’s omplint alguns formularis. Una situació familiar per a ell, segons confessaria. El tema deriva en una contagiosa seqüència disco funky i es tanca acudint de nou al brunzit dels avions. Aires de final de festa, ja que la cançó és la penúltima de l’àlbum, i es fon amb la sarcàstica ‘Harmony’, on el grup sospira per disposar d’una olla tan gran en la qual poder cuinar totes les seves «boniques, fiables i encantadores idees».
Així que, amb el seu contrast entre una dinàmica sonora evasiva i un text tallarotllos, ‘Holiday’ ha passat a la posteritat com a símbol del desfasament existencial d’aquella subcultura que, en el trànsit dels anys 80 als 90, va barrejar les guitarres, els ritmes ballables i les drogues sintètiques (seguint el camí de New Order i una mica abans de ‘Screamadelica’, de Primal Scream). Ben assessorats per Paul Oakenfold i Steve Osborne a la producció, els Happy Mondays es van llaurar allà la seva llegenda de ‘24 hour party people’ reclamant en el camí el dret de la classe obrera al desvari hedonista sense pensar en el demà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols
- Tribunals Després de dos anys i mig d’investigació, Sandro Rosell i Bartomeu declaren davant la jutge pel cas Negreira
- El cim de Barcelona La Sagrada Família arrenca a l’octubre el centenari de la mort de Gaudí, que culminarà el 10 de juny amb el cim del temple coronat