Brigada aixafaguitarres
L’anticançó de l’estiu (5) ‘Holiday’, de Happy Mondays
El grup de Manchester converteix en material ballable el relat d’una detenció a l’aeroport per tinença de drogues, sever tall de rotllo inspirat en experiències reals del seu cantant, Shaun Ryder

La cançó comença amb el rumor dels avions enlairant-se, una guitarra ‘funky’ tallant el vent i el cor gòspel repetint la paraula fetitxe com a cant de sirena: «Holiday, holiday...» Però tot fa un gir un parell de compassos després, amb vista a comissaria. Vacances divertides, envoltades en un núvol de cànnabis i retent culte a la lletra E de l’èxtasi, les que ens proposen aquí els Happy Mondays, a la fi curtcircuitades a l’aeroport per aquest col·lectiu d’aixafaguitarresanomenat brigada antidroga.
‘Holiday’ és un dels càntics ‘hooligan’ amb el qual aquesta esbojarrada banda anglesa va fer del seu tercer àlbum, ‘Pills’n’thrills and bellyaches’ (1990), un monòlit de l’era ‘rave’, quan figurava que escoltar música i ballar-la havia d’anar unit sense remei a una intoxicació de nassos. Firma el tema el cantant i líder, Shaun Ryder, que evoca el seu pas per la terminal aèria de Manchester després d’unes vacances en un destí de laxos costums (que bé podria ser l’illa d’Eivissa, en aquells anys convertida en terminal ‘clubber’ del fenomen ‘Madchester’ i del seu quilòmetre zero, la sala The Haçienda).
En primera persona
El cos policial aguditza l’olfacte i intercepta la feliç tornada de la tropa a la seva llar: «Soc aquí per assetjar-te, vull les teves pastilles i la teva herba / No sembles de primera classe / Deixa que et miri el cul / Sento olor de droga, faig olor de droga, faig olor de droga...», canta Ryder amb entonació entre somnàmbula i ressacosa, després de veure’s omplint alguns formularis. Una situació familiar per a ell, segons confessaria. El tema deriva en una contagiosa seqüència disco funky i es tanca acudint de nou al brunzit dels avions. Aires de final de festa, ja que la cançó és la penúltima de l’àlbum, i es fon amb la sarcàstica ‘Harmony’, on el grup sospira per disposar d’una olla tan gran en la qual poder cuinar totes les seves «boniques, fiables i encantadores idees».
Així que, amb el seu contrast entre una dinàmica sonora evasiva i un text tallarotllos, ‘Holiday’ ha passat a la posteritat com a símbol del desfasament existencial d’aquella subcultura que, en el trànsit dels anys 80 als 90, va barrejar les guitarres, els ritmes ballables i les drogues sintètiques (seguint el camí de New Order i una mica abans de ‘Screamadelica’, de Primal Scream). Ben assessorats per Paul Oakenfold i Steve Osborne a la producció, els Happy Mondays es van llaurar allà la seva llegenda de ‘24 hour party people’ reclamant en el camí el dret de la classe obrera al desvari hedonista sense pensar en el demà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "La sarna ja és un problema de salut pública entre els joves"
- Tribunals Els Mossos tanquen la investigació per la mort de l’amo de Mango: conclouen que la caiguda va ser accidental
- Accident Una persona morta al centre comercial Via Sabadell en desprendre's un plafó de formigó d'una botiga
- Dos grups d’experts reformaran la DGAIA en un termini de tres mesos
- Ferran Corominas: "Vam jugar 10 minuts plorant, ens vèiem a Segona"
- Una estranya mutació genètica permet que algunes persones dormin menys
- Nou posicionament Junts vol prohibir el burca al carrer i vetar l'ús del vel a escoles i instituts
- Procés impulsat per l'ajuntament Badalona desallotja el popular bar de 'tardeos' Santa Lola davant el malestar dels propietaris
- Manresa Un dels mossos que va participar en el rescat d'una menor al Cardener: "Em va sortir de dins, veia que la nena s'estava ofegant"
- Nou acord El Govern lliga amb ERC l’última injecció de recursos i salva la seva estabilitat sense pressupostos