Crítica d’òpera
Un ‘Nabucco’ espectacular escalfa la nit de Peralada
Uns intèrprets d’absoluta excepció i la direcció del savi verdià Nicola Luisotti van seduir el públic en aquesta versió concert
La vocació operística del Festival Castell de Peralada continua regalant nits líriques per al record. És el que va passar dissabte amb aquest ‘Nabucco’ que, tot i que en versió de concert, va arribar a un èxit memorable gràcies a uns intèrprets d’absoluta excepció. L’obra va arribar al certamen empordanès comptant amb el Cor i Orquestra Titulars del Teatro Real de Madrid, un repartiment d’autèntiques estrelles i un savi verdià al podi, el director emèrit del coliseu madrileny, Nicola Luisotti.
Aquest electritzant ‘Nabucco’ va aterrar a l’Empordà molt ben assajat, d’això no hi havia dubte al veure la complicitat que es va crear entre els intèrprets i el mestre, que a estones es deixava anar rere la melodia en una coreografia minimalista. Luisotti ja va mostrar maneres des de l’obertura i el cor que obre l’obra va donar canya sense pietat, disfrutant del plaer sonor. El públic es va quedar enganxat a la butaca davant tanta immensitat. Tot va transcórrer rodat perquè, després de treballar l’obra un mes abans de l’estrena madrilenya, el Real va oferir (entre el 5 i el 22 de juliol) ni més ni menys que 15 funcions amb diversos repartiments diferents, una dotzena a càrrec del mestre Luisotti. I, òbviament, es va obrar el miracle. L’òpera de Verdi es va escoltar carregada de tensió dramàtica, de contrastos teatrals entre les escenes de conjunt, els duos i les àries, tot emmarcat en l’encomiable tasca de cor i orquestra. El famós ‘Va, pensiero!’, que a Madrid va ser ovacionat pel públic obligant el formidable cor ‘intermezzo’ a bisar la part gairebé en totes les funcions, aquí va ser només un brillant més d’una corona de molts quirats.
L’obra exigeix una soprano tot terreny per assumir l’impossible paper d’Abigaille i Peralada va comptar amb ella, una espectacular Anna Pirozzi. La cantant italiana va brodar el paper imposant joventut, poder, pianíssimos, bon domini de la coloratura i un fraseig cisellat a foc valent-se d’una tessitura amplíssima que li va permetre despentinar el públic amb els seus sobreaguts i emocionar amb els seus greus.
En el paper titular, el baríton George Petean –amb diversos papers en el seu historial en el Liceu barceloní– va dibuixar un Nabucco senzillament perfecte brindant tots els matisos que requereix el complex personatge, des del penediment a la bogeria. Els dos artistes van ser ovacionats.
Com a Zaccaria es va escoltar el baix rus Alexander Vinogradov, que va regalar una lliçó de cant arribant còmodament als extrems de l’exigent tessitura del seu personatge, sobresortint en àries i en números de conjunt.
Notícies relacionadesTambé va ser fantàstica la mezzosoprano valenciana Silvia Tro Santafé com a Fenena. La seva línia de cant, la seva coloratura, el seu timbre i el seu fraseig es basen en una tècnica que li permet plena naturalitat en el seu cant. Mario Rojas va ser Ismaele, el culpable de l’enfrontament amorós entre Abigaille i Fenena. El tenor mexicà va imposar un cant d’atractiu timbre líric molt expressiu al qual només li va faltar una mica més de projecció.
A més, l’obra comptava amb secundaris d’autèntic luxe, com una sobradíssima Maribel Ortega en el paper d’Anna (genial en els concertats), el baix Simon Lim com un convincent i sonor Gran Sacerdot de Baal i el ben frasejat i teatral Abdallo de Fabián Lara.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La cultura que ve 15 pel·lícules que marcaran el 2026 a les sales de cine
- Badalona Albiol oblida el desallotjament de l’antic B9 en el missatge de Cap d’Any
- Sorteig de Reis ¿On puc comprovar el meu dècim de la Loteria del Nen 2026 en línia? Consulta els números premiats
- Mobilitat La línia de metro que va trencar motllos
- Mendicitat digital Morir en directe per un repte d’internet
- Club Entendre-hi + Animals i plantes ¿Com replantar l’arbre de Nadal després de les festes?
- Cas Koldo El jutge Puente denega l’autorització perquè Ábalos assisteixi a la comissió Koldo al Senat com va demanar el PP
- En contra del criteri de la Fiscalia El jutge obre judici oral contra Errejón per la presumpta agressió sexual a Elisa Mouliaá
- Negociació amb el PSOE ERC assegura que amb el nou model de finançament Catalunya rebrà entre 4.000 i 5.000 milions d’euros més
- Catalunya, fàbrica de cànnabis Les baixes penes a Espanya vinculades a la marihuana atrauen les màfies internacionals
