Festival de músiques avançades

Sónar 2022: Rojuu il·lumina les tenebres

  • El joveníssim artista català s’autoproclama Senyor de la foscor arribant al seu concert en una ‘processó emo’ abans de barrejar des de l’escenari el seu pop de sensibilitat única amb un final de festa esbojarrat

2
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En el Sónar passen coses que s’escapen del guió. Per allà han vist deambulant cavalls que mansament avançaven cap a algun dels escenaris del festival. Així va arribar Cecilio G al seu concert el 2019 en l’última edició ‘normal’ del Sónar, una ‘performance’ per la qual l’ajuntament va expedientar els organitzadors per la prohibició d’utilitzar animals en espectacles (avui, per cert, l’alcadesa Colau i el traper del Bogatell s’han saludat al recinte de la Fira de Montjuïc).

Aquest dijous, endinsant-se en aquesta tradició de xou més enllà de la música, el jove català Rojuu, un dels atractius de la jornada inaugural, ha entrat en un altar portat a coll per un grup de ‘natzarens’, a tall de processó de Setmana Santa. Una versió d’això ja que era alguna cosa així com una ‘processó emo’ –diversos súbdits el seguien–, una de les subcultures i dels codis que s’integren a la música i figura de Rojuu. Així, autoproclamat Senyor de les Tenebres, amb una personalitat abassegadora amb tan sols 19 anys, ha imposat la foscor mentre creuava la solana de la gran esplanada del festival.

Aldea global de sons

Notícies relacionades

No va dubtar Rojuu, ja a l’escenari (espai que just abans havia estrenat Depresión Sonora) lluint melena tenyida de ros i vestit de negre de dalt a baix (també les seves voluminoses botes), a donar la benvinguda als presents al Sónar seguit d’un «Fuck’ Primavera Sound». Les cançons de l’artista català supuren una sensibilitat especial, molt profunda, i així cala en els seus seguidors. La connexió és forta i, al seu torn, ell correspon dibuixant un cor amb les mans cada dos per tres. És un focus generacional que il·lumina des de la foscor. Ha oficiat Rojuu amb els seus versos més recents, sobretot, els que inclouen el seu penúltim disc ‘Kor kor lake’ (2022): des de ‘Nezuko’ a ‘Un paseo más’, que va dedicar a la seva gossa morta. També algun tema de ‘Bad trip camp’, l’àlbum que el va confirmar fa ja tres anys. Al seu pop del 2022 el va seguir «l’hora boja», una part final per als pogos i la festa hardcore. Va col·laborar en això l’argentina Saramalacara i Orslok, amb la desencadenada ‘Tofu delivery’.

I si el Sónar és un veïnatge universal de sons, en aquesta primera jornada Rojuu era un bon exemple del talent local i sortit del laberint de l’‘urbà’. Ell gairebé no havia posat un peu en un escenari quan es va celebrar l’última edició del festival, i ja feia anys que Ms Nina, argentina establerta a Madrid, feia moure el cul amb el seu ‘neoperreo’. Aquest dijous ho ha tornat a fer al Sónar, tancant amb el seu himne ‘Tu sicaria’. Abans, a més de 30 graus i sota el sol, la catalana Awwz va escalfar –encara més si cap– l’inici del festival. I un altre estendard de la música urbana en una versió que creua amb l’electrònica, Chico Blanco, va començar a mitja tarda a proposar que la festa retrunyi.