Crítica de teatre
‘Els homes i els dies’, el dietari de Narcís
Xavier Albertí i Josep Maria Miró adapten la monumental obra autobiogràfica de David Vilaseca a la Sala Gran del TNC
Un dietari serveix per precipitar els esdeveniments, així ho exposa David Vilaseca a la seva monumental obra de 750 pàgines ‘Els homes i els dies’. Una adaptació teatral que aborda un corpus literari així serveix també per precipitar l’obra cap a la zona del cànon, fins a la solemnitat de la Sala Gran del TNC reservada gairebé sempre als clàssics. En realitat estem davant un llibre destacable, 22 anys de confessions íntimes d’un professor universitari a cavall de Londres i Barcelona, de finals dels 80 fins al 2009, quan mor en un accident. Com a expert en literatura autobiogràfica, Vilaseca sedueix amb un estil depurat i la sagacitat d’un despert observador cultural. El seu harakiri psicoanalític ens enlluerna com el foc a l’arna, i en aquest crepitar de les flames el lector pot acabar socarrimat per un narcisisme reiteratiu i extenuant.
L’astuta adaptació de Josep Maria Miróesquiva moltes de les tares de l’original, concentra llargs moments del llibre en escenes concretes, com les sessions del psicoanalista i el retrat de la decadència intel·lectual de la Barcelona postolímpica. Es transforma l’abstreta estructura del dietari en una fantasmagoria de veus i personatges que, condensats, donen ritme i oxigen al desenvolupament. Tot i així, l’espectacle no aconsegueix baixar de les tres hores (entreacte inclòs) entre algunes trames prescindibles i fragments afegits d’altres autors com Sagarra i Puig i Ferrater. Tampoc el to aconsegueix alleugerir el muntatge: la solemnitat que imprimeix la direcció de Xavier Albertí sembla contagiada del funeral de ‘L’Emperadriu del Paral·lel’. Mención a part, el treball físic i gestual de Rubén de Eguía, la seva acurada transformació en Vilaseca actua com a far durant tota l’obra.
«Han inaugurat el Teatre Nacional amb una obra de maricons», crida de sobte un personatge el 1996, recordant que ‘Àngels a Amèrica’ de Flotats va ser tota una declaració d’intencions en el seu moment. També ho és ara la posada de llarg teatral de Vilaseca, un acte polític que eleva el tortuós periple de l’autor cap a la seva acceptació sexual a la categoria de referent literari. I amb ell tot el seu escenari històric: l’assentament de les teories ‘queer’ entre lectures dels diaris de Joe Orton i els assajos de Judith Butler, la promiscuïtat barrejada amb la por de la sida. Pot semblar un marc superat, i hi ha altres dietaris que tracten el context –els de Chirbes, per exemple, imprescindibles– , però Vilaseca és únic perquè balla de prop la «dansa de la petitesa», aquesta barreja d’amor, odi i cultura catalana.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Equipament De sala infantil a laboratori
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Festes Viu un Nadal de somni per a tota la família als Pirineus catalans amb activitats gratuïtes, tallers i concerts: només al desembre
- Mamarazzis Ana Obregón i la sobreexposició de la seva filla-neta
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- Videopòdcast Marc Marginedas, en el pòdcast del suplement ‘ABRIL’: «Els russos es doten d’identitats falses a l’Argentina i venen després a actuar a Europa com a agents»
- Estrena al gener Netflix llança el tràiler de la quarta temporada de ‘Los Bridgerton’, amb picades d’ullet a la Ventafocs
