Festival musical

Sanremo paralitza Itàlia i envia Mahmood i Blanco a Eurovisió

Els dos artistes, de 29 i 18 anys, triomfen en una final que va tenir una quota de pantalla estratosfèrica, del 60,5%

Sanremo paralitza Itàlia i envia Mahmood i Blanco a Eurovisió

EFE

3
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

La cançó ‘Brividi’ (‘esgarrifances’) de Mahmood i Blanco, una balada més gran que la vida i amb trams rapejats que celebra l’amor en totes les seves combinacions i expressions, ha guanyat aquest diumenge de matinada el festival de la cançó de Sanremo. D’aquesta manera l’artista italià de pare egipci Mahmood, que ja el 2019 va quedar segon a Eurovisió amb ‘Soldi’, tornarà a representar Itàlia en el concurs musical europeu. Un assoliment a què els dos joves cantants arriben després d’haver despuntat en una edició particularment exitosa de Sanremo, la número 72, que aquest any va batre rècord d’audiència, amb 11,3 milions d’espectadors –molts d’ells, joves– a la gala final, i una quota de pantalla del 60,5%, la més alta des de 1995.

Mahmood, de 29 anys, i Blanco, de 18, la cançó del qual ja havia arrasat com a primera en les llistes de les més populars tota la setmana i que finalment va aconseguir el 51,8% dels vots en l’última nit, es van aconseguir imposar sobre els veterans Elisa, que es va posicionar segona (26,3%) amb ‘O forte sei tu’, i Gianni Morandi (21,9%), que va quedar tercer amb ‘Apri tutte le porte’. Una victòria, la dels dos joves artistes, que també ha sigut interpretada com «un signe de renovació» de la generació més veterana, com ha opinat Pietro Raffa, expert en noves tendències.

El cert és que, tot i que hi va haver moments rancis, com sol passar cada any, el festival de Sanremo del 2022 no ha sigut l’habitual certamen musical de música popular italiana, sinó l’edició de la generació Z, la posterior a la dels mil·lennistes. En directe televisiu i a través de les xarxes socials –entre elles, Tik Tok–, aquests joves han assistit massivament a monòlegs contra l’homofòbia, cançons sobre les injustícies que pateixen els migrants, metàfores sobre els amors tòxics i melodies amb reivindicacions feministes i LGBTI, sense que faltés la menció a les transformacions que va portar la pandèmia. Per això el festival també va acabar sent un tema sucós per a les tertúlies televisives.

Decepció espanyola

Els gèneres musicals també han estat en línia amb els temps salvatges i globalitzats que vivim. Han predominat el hip-hop, les músiques urbanes i l’indie, tot i que la generació de cantants més gran no ha renunciat a les composicions musicals més tradicionals.

D’altra banda, l’espanyola Ana Mena, també participant, va decebre. En la seva primera aparició, dimarts, la cantant d’Estepona va quedar última amb la seva cançó amb tocs llatins ‘Duecentomila ore’, i la mala ratxa va continuar. Dijous, dia de la seva segona actuació, ja acompanyada per acusacions de plagi –per suposades similituds amb una cançó d’una coneguda cantautora italiana–, tampoc va aconseguir despuntar, i amb això es va esfumar el somni de competir a Eurovisió. Al contrari, aquell dia, l’atenció va estar centrada en l’aparició de Drusilla Foer, una travesti que va copresentar el festival en la tercera nit.

Emocionat

Assumpte a part ha sigut, en canvi, l’aparició dels Maneskin, el quartet el salt del qual als circuits internacionals –la victòria d’Eurovisió, abans del desembarcament als Estats Units– va començar precisament amb el seu triomf al festival de Sanremo del 2021. Damiano, el cantant, que va aparèixer amb un ‘plug’ anal penjat del cinturó, es va posar a plorar, commogut per la tornada a l’escenari que el va celebrar primer.

Notícies relacionades

El certamen també va servir per cedir el testimoni a Eurovisió, que aquest any se celebrarà a Torí fins al 14 de maig i que, com es va anunciar a Sanremo, tindrà com a presentadors a l’italià Alessandro Cattelan i als més coneguts Laura Pausini i Mika, tots dos molt populars a Europa. També hi haurà Mahmood i Blanco.

Set països

Amb Itàlia, són set els països que ja han triat el seu representant en Eurovisió: Albània (‘Sekret’, de Ronela Hajati), Bulgària (‘Intention’, d’Intelligent Music Project), Espanya (‘SloMo’, de Chanel), Moldàvia (‘Trenuletul’, de Zdob și Zdub & Frații Advahov), Montenegro (‘Breathe (Unforgivable)’, de Vladana Vučinić) i la República Txeca (‘Lights off’, de We Are Domi)