Crítica d’òpera
Una grisa ‘Dama de piques’ liceista
La sensacional òpera de Txaikovski no va arribar a alçar el vol en la seva tornada al Liceu
La història recent de ‘La dama de piques’ de Txaikovski al Liceu ha estat plena de cancel·lacions pels problemes de salut d’alguns dels seus intèrprets. Va passar tant el 2003 com el 2010, durant les reposicions d’aquesta producció de Gilbert Deflo estrenada a l’antic Gran Teatre el 1992 i que ara ha tornat en plena pandèmia, tot i que sense haver de lamentar baixes per malaltia. La funció es va oferir en memòria de Jordi Maluquer, crític, periodista i gestor que va ser administrador del coliseu català i que va morir recentment.
La sumptuosa proposta teatral del ‘regista’ belga és un dels muntatges més cars del fons d’armari liceista, i una vegada més van funcionar el vestuari i els decorats de William Orlandi realçats per la il·luminació d’Albert Faura. El muntatge explica amb claredat la trama sense renunciar al molt que té l’òpera de costumista, amb grans escenes de ball coreografiades per Nadejda Loujine, però també explora el subtext d’una obra que va més enllà de la ludopatia, amb l’avarícia i la mort rondant en la vida del protagonista –millor German que Hermann, per molt alemany que sigui en origen–, carregat d’obsessions. La ‘règia’ de Deflo compleix cada escena i presenta un adequat acostament als personatges, movent els intèrprets amb adequació. La partitura mira cap a la tradició europea amb escenes pròpies de la ‘grand-opéra’ i fascina pel seu melodisme.
Però malgrat comptar amb tots els elements per aconseguir un triomf, aquesta estrena va acabar submergint-se en un mar grisenc. El Cor del Gran Teatre no va tenir la seva nit; el seu cant per moments va semblar emetre’s gairebé amb sordina i van ser moltes les escenes en les quals va fallar la quadratura (el va secundar amb perícia el Cor infantil Veus-Amics de la Unió de Granollers). ¿Necessitava Dmitri Jurowski més assajos perquè la massa coral no se li escapés? En tot cas, la Simfònica del Liceu li va respondre amb eficàcia davant aquesta gran bellesa d’òpera que requereix una lectura en la qual la tensió teatral no estigui renyida amb el bon acompliment dels intèrprets tant a les pàgines més fosques com en les més líriques, sense oblidar els moments amb picades d’ullet a la música russa i cortesana.
Notícies relacionadesPer a Yusif Eyvazov probablement el de German sigui el paper de la seva vida; el tenor el va exposar amb gallardia remarcant els accents més dramàtics. En tot cas, hauria de fer més cas a les indicacions del ‘regista’, ja que en diversos moments va cantar a les fosques a l’ignorar les posicions marcades pels llums. La Lisa de Lianna Haroutounian –reemplaçant l’anunciada Sondra Radvanovsky– va convèncer sobretot en una sensacional escena final, mentre que la Comtessa d’Elena Zaremba encisava per la rotunditat de la seva veu.
L’ampli equip de comprimaris es va moure amb sencera correcció, i va destacar entre ells la deliciosa Polina de Lena Belkina i, en la seva ària, Rodion Pogossov, als quals es van unir uns efectius Łukasz Goliński, Ivo Stanchev, David Alegret, Antoni Lliteres, Mireia Pintó i Mercedes Gancedo.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Etologia Així ajuda el vincle amb els animals a superar el dolor emocional
- Lluita per la presidència del Barça L’oposició busca enderrocar Laporta mitjançant una complexa unió
- Acte a la Generalitat Illa llança la seva reforma de l’administració pública de la Generalitat amb 50 propostes d’experts
- Declaració Vilaplana afirma al jutjat que Mazón no semblava tenir pressa «per arribar enlloc»
- Nova cita cultural Òmnium Cultural s’alia amb l’IEC per transformar la Nit de Santa Llúcia en l’equivalent literari dels Premis Gaudí
