Pel·lícula de Netflix

Rodatge de la seqüela espanyola de ‘A ciegas’: el món s’acaba a Barcelona

  • Els germans Álex i David Pastor roden aquests dies a l’antiga fàbrica Enmasa - Mercedes Benz, al Bon Pastor, un ‘spin off’ de l’èxit protagonitzat per Sandra Bullock

  • Mario Casas interpreta un home que lluita per la supervivència en una Barcelona postapocalíptica assetjada per éssers sobrenaturals

Rodatge de la seqüela espanyola de ‘A ciegas’: el món s’acaba a Barcelona

Elisenda Pons

4
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Alguns veïns del barceloní barri del Bon Pastor que viuen als voltants del recinte de l’antiga fàbrica Enmasa - Mercedes Benz en els últims dies han rebut una comunicació en què se’ls avisa que el dimecres 8 d’octubre hi haurà explosions a la zona. Que ningú s’alarmi. Les explosions, «controlades, fetes per especialistes i amb totes les garanties de seguretat i els permisos corresponents», es produiran en el marc del rodatge de la nova pel·lícula que els germans Àlex i David Pastor dirigeixen per a la plataforma Netflix després de l’inquietant ‘thriller’ ‘Hogar’ (2020).

El nou projecte dels Pastor, oficial encara sense títol ni data d’estrena, és un ‘spin-off’ (o, com es diu ara, una expansió de l’univers) de la pel·lícula de Susanne Bier ‘A ciegas’ (‘Bird box’, 2018), un dels èxits recents més grans de Netflix. Basada en una novel·la de Josh Malerman i protagonitzada per Sandra Bullock i John Malkovich, ‘A ciegas’, que en la seva primera setmana a la plataforma va superar els 45 milions de visionaments, retrata un futur postapocalíptic en què una misteriosa presència sobrenatural empeny al suïcidi a tot aquell que la veu.

El sorprenent èxit del film ha portat Netflix i els productors Dylan Clark i Chris Morgan a considerar la posada en marxa d’una franquícia que adapti la premissa de la cinta original a diferents llocs del món, en pel·lícules rodades en les llengües pròpies de cada país i amb equips i repartiments locals. Barcelona ha sigut la ciutat elegida per fer el primer tempteig sota la capitania d’Àlex i David Pastor, dos directors i guionistes que semblen haver-se especialitzat en les ficcions postapocalíptiques, subgènere a què pertanyen els dos primers llargmetratges que els dos van firmar conjuntament (‘Infectats’, 2009, i ‘Els últims dies’, 2013) i a què també s’acosta la sèrie ‘Incorporated’, que van crear per a Syfy amb producció de Matt Damon i Ben Affleck.

Una Barcelona devastada

El rodatge de ‘Bird Box Spain’ (aquest és el títol provisional que utilitza l’equip a falta d’un de millor) va començar a finals de novembre. A la pel·lícula, Mario Casas interpreta el Sebastián, que, en companyia de la seva filla Anna, lluita per la supervivència als deserts carrers d’una Barcelona delmada pel setge dels letals éssers invisibles. Aquesta ciutat devastada per una catàstrofe inconcebible s’està recreant aquests dies en els 90.000 metres quadrats que ocupen les instal·lacions de la fàbrica Enmasa - Mercedes Benz, entre els carrers de Sant Adrià i Ciutat d’Asunción i el passeig de L’Havana, al Bon Pastor (els directors no podien haver escollit un lloc amb un nom més encoratjador).

L’escenari és, d’entrada, suggerent. La fàbrica, construïda als anys 50 i dissenyada pel racionalista Robert Terrades, ha estat desocupada i abandonada des del 2007, i, malgrat que existeix un ambiciós projecte de l’ajuntament per convertir l’espai en un centre de noves empreses tecnològiques i una superilla amb 1.450 vivendes, comerços, equipaments i zones verdes, avui és un extens descampat presidit per una edificació d’indubtable interès arquitectònic però en un estat de conservació molt precari.

Un encreuament de carrers en un solar

Al voltant d’aquest edifici desolat, i mentre els actors filmaven escenes d’interiors a Manresa, els equips artístic i tècnic de ‘Bird Box Spain’ han disposat aquests dies un paisatge esfereïdor fet de runa, escombraries, automòbils polsosos rescatats d’algun desballestament, contenidors cremats i un parell d’autobusos mig calcinats. I al mig del solar, un ‘set’ de rodatge envoltat de parets de color ‘verd chroma’ per muntar més endavant els efectes digitals recrea un típic encreuament de carrers barceloní, amb semàfors, carril bus, zona d’aparcament per a motos i un munt de línies pintades a la calçada, com si hagués acabat de passar per allà una de les hiperactives brigades d’urbanisme tàctic d’Ada Colau. La màgia del cine.

Dimecres, dèiem, serà el dia de les explosions. La presència d’un camió de bombers a l’aparcament de l’entrada a l’antiga fàbrica (de l’oenagé Bombers Units Sense Fronteres, «intervenció en vista de catàstrofes i cooperació al desenvolupament») tranquil·litza i alarma a parts iguals. En qualsevol cas, els veïns de la zona ja han tingut ocasió d’emportar-se algun ensurt. «Aquests últims dies hi ha hagut una mica de soroll, perquè han rodat algun accident de cotxe i han bolcat un autobús», afirma un dels guàrdies de seguretat que custodien el recinte fabril, que recorda que en aquestes mateixes instal·lacions ja s’ha filmat anteriorment alguna altra pel·lícula i afegeix de manera una mica inquietant: «Aquesta és més animada perquè és sobre la fi del món». Quina paradoxa.

Producció catalana

Notícies relacionades

A més de Netflix, Dylan Clark i Chris Morgan, a la producció de ‘Bird Box Spain’ també participa la companyia catalana Nostromo Pictures, que ja va produir l’anterior llargmetratge dels germans Pastor, ‘Hogar’, i que també va ser darrere d’un dels èxits internacionals més importants que ha donat el cine espanyol en l’última dècada: el ‘thriller’ ‘Contratemps’ (2017), d’Oriol Paulo.

Tant ‘Hogar’ com ‘Contratemps’ estan protagonitzades per Mario Casas, que en l’‘spin off’ espanyol de ‘A ciegas’ encapçala un repartiment del qual també formen part les joveníssimes Alejandra Howard i Naila Schuberth, l’anglesa Georgina Campbell, Lola Dueñas, Michelle Jenner, Leonardo Sbaraglia, Diego Calva, Patrick Criado, Celia Freijeiro i Gonzalo de Castro.

Temes:

Netflix Cine