Festival Temporada Alta

‘Mirrors of human nature’ uneix joves ballarins espanyols i letons

L’espectacle, una mirada crítica al món actual, s’estrena aquest dissabte a la plaça de la catedral de Girona

‘Mirrors of human nature’ uneix joves ballarins espanyols i letons

David Aparicio

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

El festival Temporada Alta estrena aquest dissabte ‘Mirrors of human nature’, una producció de dansa amb 16 ballarins, vuit espanyols i vuit de Letònia, a la plaça de la catedral de Girona. L’espectacle també està programat diumenge. Catorze institucions culturals i educatives europees d’11 països estan implicades en aquest projecte col·laboratiu de dansa anomenat PPP (People Power Partnership). Liderat per la directora de la companyia alemanya Pan.Optikum, l’objectiu és donar visibilitat a ballarins joves i oferir-los la possibilitat de connectar amb gent d’altres cultures i desenvolupar-se com a artistes dins d’un programa de quatre anys que els permet compaginar aquest projecte amb els estudis.

En cada ciutat l’espectacle s’ha fet amb intèrprets diferents i visions diferents, però el tema central és el mateix: l’ésser humà i el seu món vist pels joves d’avui. En el futur, tots ells col·laboraran en aquesta peça conjunta de gran format –32 ballarins– que s’estrenarà a Friburg al juliol i que després viatjarà a diferents places amb tres repartiments diferents.

«L’obra creada aquí a Girona és un reflex dels intèrprets i de com volen viure», ha explicat l’alemanya Sigrun Fritsch, directora artística de Pan. Optikum. Ella, segons explica, s’ha limitat a seguir-los i ajudar-los en la creació. «Ells han escollit el tema del control i el caos com a subjecte. Hem estat treballant sobre això durant nou dies».

Caos i control, teoria i pràctica

Notícies relacionades

El repte més difícil per a Fritsch ha sigut unir grups tan diferents com el de Riga «gent molt educada en dansa contemporània, acostumats a treballar amb estructura i partint d’un contingut» i els de Girona, menys rígids. Al principi van xocar una mica. «Tenien maneres diferents de treballar». Uns s’identificaven més amb el control i els altres, amb el caos. «Al final els vaig enfocar perquè veiessin el millor de cadascú i crec que tots n’han après alguna cosa. Uns, la necessitat de control, els altres, que el caos pot ajudar també en el moment de la creació».

El grup de ballarins de Girona s’ha centrat en el tema de la guerra i el control mentre que els intèrprets letons s’han ocupat de mostrar les víctimes de tot això. «Durant el procés tots han parlat de les seves experiències, de la seva societat.» I afegeix: «L’experiència els serveix no només per descobrir què significa actuar, sinó per veure totes les possibilitats d’aquest món. No es tracta només d’aprendre uns passos, sinó que han sigut responsables de la creació i s’han ocupat de tot. Qui sap, potser en el futur alguns preferiran ocupar-se de la dramatúrgia o d’altres aspectes en lloc d’estar a sobre d’un escenari».