Crítica de música

Un Händel brillant inaugura el cicle Palau Òpera

‘Radamisto’ es va oferir en versió de concert amb Emöke Baráth, Philippe Jarousski i Il Pomo d’Oro

Un Händel brillant inaugura el cicle Palau Òpera

A. Bofill

2
Es llegeix en minuts
Pablo Meléndez-Haddad

‘Radamisto’ (HWV 12, 1720), òpera en tres actes de Händel, va inaugurar dimecres el nou projecte Palau Òpera de l’auditori modernista que neix amb vocació de convertir aquest escenari en el temple barceloní de l’òpera barroca. Aquesta nova aventura no podia tenir millor començament, ja que ve servida per un grup de cantants especialistes i virtuosos components d’aquesta joia de la interpretació de la música del segle XVIII que conformen Il Pomo d’Oro, conjunt que novament va triomfar dirigit des del clau per un eficaç i creatiu Francesco Corti.

Revisada per Händel per a posteriors representacions ja amb el castrat Senesino com a principal estrella, ‘Radamisto’ va córrer la mateixa sort que la majoria de les obres d’aquell període, oblidada durant més de 250 anys, però l’èxit del barroc l’ha tornat ara al repertori. En aquesta estrena es va oferir amb precisos talls i algunes àries alternatives, però sense eliminar personatges. Emöke Baráth va ser la gran triomfadora: des de la seva primera ària va imposar el nivell interpretatiu majúscul al qual té acostumat el públic barceloní, amb un fraseig enèrgic, sense problemes de tessitura i pianísimos impecables. La seva ària ‘Dopo l’orride procelle’ va ser un moment màgic fins a arribar amb total seguretat a aquesta ària de bravura que és ‘Sposo ingrate, parto’, lluint un magistral control del ‘fiato’ i gran sentit dramàtic de l’ornament.

Jarousski, de menys a més

Notícies relacionades

Philippe Jarousski va començar amb una tensió que no va desaparèixer fins a la segona part; se’l veia incòmode, però el seu talent i expressivitat van conquerir gràcies al seu absolut domini de les agilitats, com va demostrar, per exemple, a ‘Perfido, di a quell’empio tiranno’ i a ‘Vanne, sorella ingrata’. Convincent la Zenobia de Marie-Nicole Lemieux, amb uns greus una mica inestables a ‘Sono contenta di morire’, però meravellosa en la cavatina ‘Quando mai, spietata sorte’. L’aportació espanyola del repartiment, el Fraarte d’Alicia Amo, va tenir moments fantàstics, com la seva ària ‘Mirerò quel vago volto’, lluint-se en les agilitats de ‘S’adopri il braccio armato’. Anna Bonitatibus, com a Tigrane, es va imposar en la coloratura i en el seu saber dir en una ària tan bonica com ‘La sorte, il ciel, amor,’ amb escales que recorden a ‘Rejoice’ d’‘El Mesies’.

Zachary Wilder, d’un cant més aviat irregular, va tenir bons moments com en la seva ària ‘Strage, morti, sangue’, amb una coloratura àgil però poc timbrada, al costat de Renato Dolcini com un Faresmene convincent, d’atractiu timbre, bona coloratura i fraseig teatral.