EL LLIBRE DE LA SETMANA

Crítica d’‘Existiríamos el mar’: jo soc nosaltres

Belén Gopegui torna a explorar les possibilitats d’un futur social més just amb la seva prosa càlida i de vegades lírica

Crítica d’‘Existiríamos el mar’: jo soc nosaltres

Silvia Canut

2
Es llegeix en minuts
Ricardo Baixeras
Ricardo Baixeras

Crític literari

Especialista en en literatura llatinoamericana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El combat ideològic i sense quarter que Belén Gopegui (Madrid, 1963) entaula des de fa anys amb els seus llibres se sustenta en l’optimisme tranquil d’una raó que va del jo al nosaltres. Les càrregues de profunditat en la seva literatura es dirigeixen a penetrar en el que és real expressat en les condicions de possibilitat de les vides d’uns personatges que no desisteixen en els seus afanys perquè continuen creient que unes altres condicions socials, polítiques i econòmiques són materialment possibles. Unes condicions allunyades de les metafísiques benintencionades i ancorades, en canvi, en una retòrica de la quotidianitat que no és, de cap manera, costumista, però sí necessitada de l’imaginari dels detalls perquè la ficció prengui vida i es comporti com la bastida imprescindible d’un discurs compromès i militant. La reflexivitat dialèctica de Gopegui continua aquí present com ho estava en les seves anteriors ficcions i la seva responsabilitat com a escriptora, intacta.

Notícies relacionades

‘Existiríamos el mar’ redobla els esforços perquè ve a dir que la força devastadora de les onades de la vida pot arrossegar els personatges cap al fons de l’oceà o fer-los navegar –no sense dificultats– per arribar a bon port des d’una existència col·lectiva conscient. D’aquí el suggerent títol, que incideix en la singularitat del plural. I és per això que quan la Jara desapareix sense deixar rastre del pis que la Lena, l’Hugo, el Ramiro i la Camelia comparteixen amb ella al número 26 del carrer Martín Vargas a Madrid tot trontolla: el jo de la Jara incideix fatalment en els ritmes estratificats del nosaltres dels seus companys. Aquesta desaparició explica la textura d’una vida que «succeeix en estrats i en altres capes que no són horitzontals, de vegades són franges ondulades, de vegades es barregen amb altres mitjançant pics o vetes o causes, la franja del llenguatge, de la biologia, dels àtoms, dels fets, de l’oblit, la d’una acció guiada en aparença per motius, o en aparença per l’atzar i la irracionalitat». I narra que l’experiència de la Jara per sobreviure a les seves pròpies estranyeses, als seus deliris i a les amargors del món competeixen als seus amics de la mateixa manera que les vides dels seus antics companys de pis competeixen a Jara. Saben que sense acció no hi ha «coneixement possible» i que les seves vides no són unidireccionals.

Explora d’aquesta manera Gopegui els racons d’un present històric amb una prosa d’idees càlida i en alguns moments lírica que alterna la veu dels personatges i la veu d’un narrador que parla «amb la llibertat d’explicar sèries d’esdeveniments no sumptuosos, no crus, trams que medien entre les idees i els actes, entre la fúria i l’honestedat o, sota el vol circular dels falciots, el lloc on es dirimeixen algunes afirmacions». La pretensió no és cap més que indagar en les possibilitats d’uns subjectes que sovint senten el pes de la responsabilitat col·lectiva i «la crida del que és llunyà», però que junts es mantenen indestructibles.

‘Existiríamos el mar’

Autora:  Belén Gopegui

Editorial:  Literatura Random House

  304 pàgines. 18,90 euros.