Festival de cine de Sant Sebastià
Cantet sotmet les xarxes socials a examen
El director francès repeteix el mètode humanista de pel·lícules anteriors amb resultats irregulars
Dues cintes més, ‘As in heaven’ i ‘Camila saldrá esta noche’ aborden la tirania del patriarcat
Laurent Cantet ha fet carrera narrant, des d’una perspectiva profundament humanista, relats sobre injustícies socials endèmiques en sectors com el món laboral i corporatiu –‘Recursos humanos’ (1999), ‘El empleo del tiempo’ (2001)– o el sistema educatiu –‘La clase’ (2008)-, i fent servir per a això tècniques narratives similars al llenguatge documental. El francès repeteix mètode amb resultats irregulars al llargmetratge amb què aquest any aspira la Concha d’Oro, ‘Arthur Rambo’, retrat d’un jove escriptor que passa de ser el nou fenomen cultural parisenc a convertir-se en un empestat quan surten a la llum una sèrie de tuits antisemites i homòfobs que va escriure anys enrere sota un pseudònim. Lamentablement, la pel·lícula no intenta cap reflexió sobre la cultura de la cancel·lació o sobre els mals de Twitter que no hagi sigut proposada ja nombroses vegades de manera molt menys tèbia.
És cert que, puntualment, el seu metratge captura amb precisió la ferocitat de les xarxes socials, la seva capacitat per destruir fulminantment les seves víctimes i el sadisme que generen i promouen. No obstant, en línies generals, Cantet no es molesta a traspassar la superfície de la seva premissa; tot en ella és plantejament, un mer sumari de qüestions derivades del seu objecte d’estudi a explorar –¿tenen els pecats comesos a les xarxes data de prescripció?, ¿és possible separar l’artista de la seva obra?, ¿poden els missatges de 280 caràcters ser considerats art?– immediatament seguit d’un final abrupte.
Ser dona ahir i avui
Notícies relacionadesSer dona ahir i avuiLa tirania del patriarcat és una qüestió comuna de les altres dues pel·lícules a concurs presentades avui, totes dues dirigides per una dona. La més destacable, ‘As In Heaven’, se situa a la Dinamarca rural del segle XIX per relatar un període de 24 hores durant el qual una jove de 14 anys viu un esdeveniment que li canviarà la vida, i al llarg del qual la contemplem estant avergonyida per voler rebre una educació, maltractada per ser dona i, segons ella, castigada per Déu pels seus desitjos carnals; mentre la contempla, la directora Tea Lindeburg aconsegueix compensar a base de sofisticació visual la falta de subtilesa que evidencia al parlar dels perills del dogmatisme religiós i de l’explotació femenina. I un gruix de traç similar es detecta a la nova pel·lícula de l’argentina Inés Barrionuevo, ‘Camila saldrá esta noche’, molt més efectiva mentre s’acontenta d’observar una adolescent que intenta donar sentit a la seva vida que quan decideix convertir la jove en aparador de tots els reptes –antiavortisme, agressions sexuals, fanatisme catòlic, hipocresia moral– que afronta el feminisme actual.
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- L’Hospitalet Illa i Quirós firmen el soterrament de la Granvia
- Previsió meteorològica El Nadal arribarà amb pluges, nevades i molt fred a Catalunya: aquestes són les previsions per a les pròximes setmanes
- LA PRESSIÓ FISCAL Un veí de Collbató aconsegueix que li retornin diners de la taxa de residus
- PREMIER PADEL FINALS | ÈXIT DE PÚBLIC La padelmania ocupa BCN amb més de 15.000 persones al Sant Jordi
- LA CRISI BLANCA Xabi Alonso recupera Mbappé per al seu ‘match ball’ de Vitòria
- EL PARTIT DEL COLISEUM L’Espanyol vola a Getafe amb una quarta victòria consecutiva
- L’H, centenari com a ciutat | UNA ENTITAT a l’ALÇA Un club gran amb Alba i Thiago
- El Barça de Flick es reescriu un cop més
