Crítica de cine

‘El informe Auschwitz’: la llavor de l’odi

  • Peter Bebjak ens endinsa en els dominis d’aquest espai infernal utilitzant recursos del ‘thriller’ de tensió i aconsegueix crear imatges molt poderoses

1
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

‘El informe Auschwitz’

Direcció:  Peter Bebjak

Any:  2020

Estrena:  18 març

★★★  

Hi ha tantes històries sobre el nazisme i el genocidi com cadascuna de les persones que en van patir les conseqüències. Poden ser anònimes, com el protagonista de ‘El fill de Saül’ o heroïnes com Irena Sendler, de qui Gal Gadot prepara un biopic. Els protagonistes de ‘El informe Auschwitz’ tenen el seu pes dins de l’esdevenir històric. Van ser Alfred Wetzler i Rudolf Vrba, dos jueus eslovacs que durant anys van estar-se al camp de concentració recollint proves de les atrocitats que s’hi cometien. Després d’aconseguir escapar, van escriure un document que es va convertir en el primer que va posar xifres a l’extermini. 

Notícies relacionades

Peter Bebjak ens endinsa en els dominis d’aquest espai infernal utilitzant recursos del ‘thriller’ de tensió i aconsegueix crear imatges molt poderoses. Se sent la fetor, el fred, la por, les condicions infrahumanes rere els filats en una atmosfera mortuòria plena d’ombres que en ocasions adquireix tonalitats ataronjades amb una enorme força expressiva. També gestiona amb habilitat el vertigen de la fugida des d’una perspectiva immersiva a través d’angulacions a les cantonades. 

‘El informe Auschwitz’ és un irreprotxable document històric i una excel·lent peça cinematogràfica que, a més, adquireix una dimensió encara més important en els seus minuts finals, quan connecta les llavors de la ideologia feixista del passat amb la del present, amb discursos plens d’odi per part de dirigents com Bolsonaro, Le Pen, Trump o Wilders.