¿Revolució o bombolla?

La música s’apunta al negoci del criptoart

  • El ‘dj’ 3LAU ven el primer criptoàlbum per més d’11,6 milions i artistes com Kings of Leon, Grimes i Shawn Mendes segueixen els seus passos

  • La tecnologia NFT permet crear còpies úniques i exclusives d’obres com ara cançons per rellançar el seu valor entre col·leccionistes

La música s’apunta al negoci del criptoart
3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El món de la música no està sent aliè a la febre que l’art digital està vivint amb els Tokens No Fungibles (NFT, en anglès), una revolucionària i controvertida tecnologia que permet als artistes certificar les seves obres com a úniques per a així revaloritzar-les i disparar-ne el preu al mercat. ¿Pot marcar un abans i un després en la indústria musical o es tracta d’una bombolla especulativa?

Fins fa poc, el col·leccionisme d’art quedava limitat a obres físiques com ara escultures i quadros tradicionals. Les obres digitals, com imatges, vídeos i cançons, quedaven fora d’aquest univers de sucoses subhastes, ja que són productes fàcilment accessibles i copiables. Com a resposta a aquesta exclusió, els NFT funcionen com un certificat de registre, com una marca a foc que identifica que aquest bé és únic, rar i indivisible, cosa que catapulta el seu valor al mercat. I, per poder certificar-ho, els NFT es basen en la tecnologia Blockchain, coneguda per ser l’arquitectura que sustenta les criptomonedes com ara Bitcoin i Ethereum i per garantir la transmissió privada d’informació.

Els artistes musicals poden utilitzar aquests actius digitals per impulsar les seves creacions. Posem pel cas que C. Tangana decideix marcar tan sols deu vinils del seu últim àlbum, ‘El madrileño’, amb NFTs. Com a usuari, podràs escoltar la seva música de manera gratuïta a través de plataformes com Spotify o pagar 30 euros per tenir-lo físicament. No obstant, els deu vinils amb NFTs seran únics arreu del món. I amb poca oferta i molta demanda, el valor d’aquests àlbums pot arribar tan lluny com decideixin els participants en subhastes ‘online’, que es paguen en criptomonedes. Alguns pensaran que això ja es podia aconseguir amb una firma de l’autor a la caràtula. No obstant, les firmes són falsificables, mentre que aquesta tecnologia no.

Siguin fans amb afecció emocional a una obra o especuladors a la recerca de rèdit econòmic, els col·leccionistes veuen en aquesta escassetat la clau d’una revalorització econòmica del producte que va més enllà de criteris artístics.

3LAU i Kings of Leon, pioners

Tot i que pels crítics aquest mecanisme reprodueix fins a l’absurd els pitjors tics del capitalisme especulatiu que han impregnat el mercat de l’art tradicional, cada vegada són més els músics que comencen a obrir-se pas a cop de matxet en el món del criptoart.

Aquest dimarts el ‘dj’ d’EDM i productor musical 3LAU es va convertir en el primer artista de la història a vendre un àlbum amb NFT, i va aconseguir recaptar més d’11,6 milions de dòlars en vendes ‘online’ en menys de 24 hores. L’artista va llançar al mercat digital 33 tokens del seu àlbum ‘Ultraviolet’ (publicat fa tres anys), això és, 33 còpies marcades i certificades com un producte únic i exclusiu. Aquestes obres incloïen edicions especials amb cançons encara no publicades.

Però no és l’únic. Aquest divendres, Kings of Leon s’ha convertit en el primer grup a publicar el seu àlbum al mercat del criptoart amb el llançament de ‘When you see yourself’. Amb aquests actius digitals, la banda de rock de Tennessee ofereix art visual exclusiu i seients a primera línia de concerts per a tota la vida.

Notícies relacionades

Dimarts, la cantant canadenca Grimes, casada amb el multimilionari Elon Musk —un dels màxims impulsors grans de Bitcoin—, va guanyar 5,8 milions de dòlars en menys de 20 minuts per les seves criptoobres, entre les quals hi havia cançons no publicades. En les últimes setmanes, artistes com Shawn Mendes, Portugal. The Man, Steve Aoki i Mike Shinoda, ex Linkin Park, també s’han apuntat al fenomen. El músic i productor RAC ha anunciat que llançarà una agència creativa relacionada amb els NFT.

Més enllà dels grans casos d’èxit, part de la comunitat artística també està alertant que els NFT poden tractar-se d’una bombolla especulativa que només acabi beneficiant les altes esferes que poden permetre’s la inversió d’apostar per aquesta tecnologia i del perniciós impacte que té sobre el medi ambient.