Crítica
‘Encara hi ha algú al bosc’, una obra de contrastos
Un sòlid equip acosta les atrocitats de la guerra a Bòsnia i Hercegovina amb una potent obra de teatre-document
A més de reflectir les atrocitats que van tenir lloc en la guerra de l’ex-Iugoslàvia, Encara hi ha algú al bosc fa reflexionar sobre l’actitud d’Europa davant el conflicte i sobre la necessitat que tenen les víctimes de viure amb dignitat. El muntatge, dirigit per Joan Arqué amb dramatúrgia d’Anna Maria Ricart, atrapa l’espectador amb una proposta canviant que juga al contrast, barreja el terror del conflicte als Balcans amb referències a la Barcelona olímpica.
Milers de dones van ser violades i obligades a tenir fills no desitjats que encara busquen respostes. Uns i d’altres necessiten ser escoltats i que es faci justícia. Teatre-document, projeccions, humor negre i música en directe es combinen en aquest muntatge amb una estructura que permet anar regulant la tensió. L’impacte i la cruesa apareixen sense necessitat de mostrar cap agressió física, sinó que es transmet amb la paraula i els records de supervivents, encarnats per una solvent Ariadna Gil i una convincent Montse Esteve al costat d’una polivalent Judit Farrés.
Amb l’actitud dels personatges, per la seva manera de parlar i els records, n’hi ha prou per reviure aquell infern que els culpables intenten enterrar o negar, com mostra un dels condemnats pel Tribunal Internacional Penal per a l’antiga Iugoslàvia, interpretat per Òscar Muñoz. Ell, igual que Farrés, es desdobla en diversos personatges, el del periodista i amic del fotògraf Jordi Pujol Puente, mort a Sarajevo.
Notícies relacionades‘Encara hi ha algú al bosc’ retrata la hipocresia d’Europa –amb un xocant número coral i musical crític amb el paper dels cascos blaus i la creació de xarxes de tràfic de dones i nens– i denuncia la ferida oberta en un país on les dones tenen com a veïns els seus violadors. Una obra dura en la qual es palpa la por de les víctimes i la seva necessitat de no caure en l’oblit. A estones impacta i indigna, però sobretot obliga a pensar.
Curiosament, el muntatge coincideix a la cartellera amb dues peces també centrades en conflictes bèl·lics: ‘La guerra no té rostre de dona’, creada a partir de textos de la Nobel de Literatura Svetlana Aleksiévitx a la Biblioteca de Catalunya, i ‘Testimoni de guerra’, una peça de Pau Carrió inspirada en el premiat fotògraf Kevin Carter, que s’estrena a la Sala Tallers del TNC la setmana que ve.
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Les batalles del Madrid Florentino declara la guerra a tothom
- TELEVISIÓ I MAS Sandra Barneda
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos