El doble de música

La Filmoteca Espanyola posa en marxa un cicle de documentals musicals i concerts en directe

  • Les projeccions estaran precedides per actuacions de grups afins a les pel·lícules

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

La Filmoteca Espanyola inicia el pròxim diumenge un cicle que pretén perpetuar-se en el temps i que té com a premissa crear sinergies entre la música en directe i el cine, tant clàssic com a contemporani. Amb el títol de ‘Sound&Vision Filmoteca’ s’agruparan una sèrie de documentals musicals que estaran precedits per l’actuació d’un artista nacional sobre l’escenari del Doré.

«La idea era fer una bona selecció de pel·lícules al voltant de tota mena de músiques, des del pop i el rock fins al flamenc, per intentar incloure un espectre el més eclèctic possible», explica Carlos Reviriego, director de Programació. «És una manera de crear vincles entre disciplines, d’experimentar amb els formats i que les arts dialoguin entre si i crec que en aquests moments de crisi els músics agraeixen aquest tipus d’iniciatives».

Per inaugurar el programa van triar una pel·lícula que fos una estrena en sales espanyoles i que a més tingués un significat especial, que té a veure amb la feina que està fent la institució a l’hora de posar en relleu el treball de les dones cineastes pioneres. Es tracta del documental ‘Sisters with transistors’, de Lisa Rovner, una exploració entorn de la música electrònica des d’una perspectiva íntegrament femenina, ja vist a Espanya en l’última edició, ‘online’ del festival In-Edit. «És una relació poc explicada i que es remunta a la dècada del 1950, fins i tot abans. L’aparició d’aquestes noves creadores [entre les quals es troben Clara Rockmoro, Daphne Oran, Bebe Barron, Delia Derbyshire o Pauline Oliveros] va coincidir en el temps amb l’’avant-garde’ del cine nord-americà, així que tot aquest ric panorama experimental es troba present. La narradora és a més Laurie Anderson, figura fonamental de la música contemporània, i tota la pel·lícula es construeix a través de sons i imatges d’arxiu sorprenents», continua Reviriego.

Notícies relacionades

Soledad Vélez serà l’encarregada de posar música amb el seu teclat a aquesta primera sessió amb un petit concert en el qual introduirà alguns dels seus temes per dialogar amb la pel·lícula que es projectarà a continuació. En els pròxims mesos podrem veure títols com ‘The Year of the Horse’ (1997), de Jim Jarmusch, amb la participació de la banda Franela, que farà versions de Neil Young; ‘Calle 54’ (2000), de Fernando Trueba, en aliança amb els ritmes llatins de l’Iván ‘Melón’ Lewis Trio; o ‘Wattstax’ (1976), de Mel Stuart, prologada pel funky de Julián Maeso & Friends.

Aquesta iniciativa és només una peça més d’un projecte molt més gran que té a veure amb la musicalització d’algunes obres mudes que s’han rescatat de l’arxiu. El novembre passat Tulsa es va encarregar de compondre una banda sonora original per a projectes dirigits per dones recuperats del catàleg de l’Escola Oficial de Cinematografia, d’on van sortir noms com els de Cecilia Bartolomé o Josefina Molina. 

Temes:

Cine Concerts