CRÍTICA DE DANSA
Ballarins davant el confinament, un infern més ardent
El Ballet de Barcelona estrena al Versus 'AturRa', una peça sobre com la primera aturada per la pandèmia va afectar els seus intèrprets

zentauroepp55652160 icult atura201029205300
Gairebé pels pèls el Ballet de Barcelona va poder presentar dimecres passat a la Sala Versus Glòries la seva quarta producció ‘AtuRA’, de Carlos Renedo, avui més que mai –i tristament– de plena actualitat. La peça tracta de com el confinament ha afectat els ballarins a través de tres casos i recorda que, si bé el tancament ha sigut un infern per a tothom, per als ballarins –artistes que exploren l’espai amb el seu cos– aquest infern ha resultat encara més ardent. Com ocells en una gàbia, els ballarins han continuat treballant el seu cos en balcons i terrasses, adaptant posts de planxar i cadires com a barres improvisades. Davant d’ells, no només l’abisme de
la pèrdua de musculatura i elasticitat, sinó –pitjor encara– el temor d’una lesió, la incertesa davant un futur amb els teatres tancats. ¿Qui els dona resposta?, és la pregunta que ressona entre les parets de l’escenari.
L’argentí Anibal Caballero, la catalana Estela Coll i la italiana Giuliana Restivo posen rostre a aquest crit i obren el seu cor al públic, els exposen els seus recorreguts, les seves esperances i somnis, les seves pors que –avui– són de nou molt reals. En comú tenen un profund anhel de dansa, «jo no podria fer cap altra cosa que ballar», diu Caballero. Els solos alternen fragments de passatges del gran repertori clàssic que han ballat –‘El corsari’ per a Caballero o la dansa xinesa d’‘El Trencanous’ en el cas de Restivo–, amb una coreografia del sofriment més autèntica, a l’altre costat de la màscara. La seva expressió es metamorfosa per moments, ara brillant, ara angoixada.
Desconstrucció de ‘Giselle’
En una segona part, els intèrprets continuen indagant la seva relació amb la dansa, la solidaritat i la lluita. Una de les peces més impactants és el duo que enfronta les dues ballarines, de les quals emana ràbia i nervi. De tall tallant i implacable al més pur estil Forsythe, els moviments són definitius, inapel·lables. O bé el trio final, desconstrucció de Giselle en què els tres cossos evolucionen i s’entremesclen, sucumbeixen i s’alcen en una coreografia d’aires duatians interpretada amb talent i precisió.
Malgrat la seva joventut i la falta de recolzament institucional, el Ballet de Barcelona, dirigit per Chase Johnsey, Carlos Renedo i Carolina Masjuan, no llança la tovallola i això és un gran mèrit que es pot aplaudir. Amb aquesta producció ja tenien la pròrroga firmada al Versus per al novembre, i aquest diumenge, 1 de novembre, presentaven a Vilafranca ‘Mixed Bill’. Sembla que, de nou, s’haurà de posposar.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Energia Red Eléctrica ja va alertar al febrer del risc de "desconnexions severes" de llum pel 'boom' de les renovables
- Successos Un piròman provoca nou incendis en mitja hora a Cambrils i deixa danys en comerços i restaurants
- Conseqüències de l’apagada El Govern té un pla b amb reserves de gasoil per si hi ha una altra apagada
- Entrevista Joan Gabriel Bergas, catedràtic en Enginyeria Elèctrica de la UPC: "Són set 'barcelones' que van caure de cop"
- PRIMER DE MAIG ¿Per què l'1 de maig és el Dia del Treball?
- Futbol Sis partits de sanció a Rüdiger, que els aprofita per operar-se