MODEL

Coronavirus i cultura: expedient la Bisbal

La capital del Baix Empordà ha mantingut la seva vida cultural sense generar cap rebrot de Covid

Aquest estiu ha acollit un cicle de concerts, la festa major, una fira literària i una fira de circ

zentauroepp55229921 icult201002173734

zentauroepp55229921 icult201002173734

4
Es llegeix en minuts
Nando Cruz
Nando Cruz

Periodista

ver +

Passen els mesos i es continua assenyalant la cultura com a focus de contagi del coronavirus. Davant l’amenaça de ser assenyalats com a agreujants de la pandèmia, molts ajuntaments han preferit cancel·lar totes les activitats culturals. Però no tots. Aquest estiu la Bisbal d’Empordà ha celebrat un cicle de concerts al juliol, la festa major a l’agost, una fira literària i una fira de circ. I l’èxit no ha sigut només de convocatòria. L’èxit és que no s’ha detectat cap rebrot: ja poden demostrar amb xifres que cultura i salut no són excloents.

El cas d’aquesta població gironina de poc més de 10.000 habitants és digne d’estudi. Tot s’ha fet amb restriccions d’aforament i sota estrictes mesures de seguretat, però s’ha fet. En a penes dos mesos, la capital del Baix Empordà ha acollit quatre grans esdeveniments que han alegrat l’estiu als seus habitants i han donat feina a artistes locals i empreses de sonorització d’espectacles de la Bisbal. «Aquest equip de govern té la cultura al centre de les seves actuacions municipals», proclama el regidor de Cultura, Carles Puig. «Per això, vam estudiar els protocols i vam decidir que, si era possible, ho faríem perquè tindria un efecte regenerador en la gent», afirma.

El mes de juliol va arrencar amb el FITM, el Festival Internacional del Terracotta Museu. Internacional, perquè el cicle es va inaugurar amb la visita del cantant del grup alemany de ska Dr. Ring-Ding. Això sí, a diferència de les set edicions anteriors, aquest any el cicle es va traslladar al Museu de Terracotta per gestionar millor l’aforament. L’altra diferència és que fins al 2019 era gratis i reunia cada dimecres unes 400 persones. Aquest any, per primera vegada, costava vuit euros. Sorpresa: es van esgotar les 150 entrades cada nit. Gràcies al coronavirus, els seus organitzadors han constatat que la gent està disposada a pagar per aquests concerts.

Prioritat per als locals

Els diners també han sigut una barrera molt útil a l’hora de distribuir les entrades de concerts i altres actes de la festa major. Cap reserva per internet. Calia recollir-les en diferents establiments de la Bisbal. Les del concert de rumba infantil es venien a la botiga de roba Nens. Les de Mazoni, a la llibreria La Siglantana. Les de Kids From Mars, a la perruqueria Maria Àngels. Totes, a dos euros. Així es potenciava que les entrades se les quedés gent del poble, es fomentava el consum a les botigues i es frenava l’absentisme habitual quan reserves entrades gratis. A més, la recaptació total, més de 10.000 euros, es destinarà a tres entitats socials. Ha sigut una festa de mínims, però tot i així es van celebrar 38 actes. El programa no es va promocionar fora de la Bisbal per no atraure forans, però hi va haver fins i tot correfoc. Això sí, amb la cobla La Principal de La Bisbal va estar prohibit ballar sardanes.

L’efecte regenerador de la cultura és difícil de quantificar, però l’interès que han despertat les activitats culturals entre la població en aquest estiu tan estrany va quedar plenament confirmat quan la jove fira literària Indilletres va batre el seu rècord d’assistència. Hi van acudir gairebé 2.000 persones.

Va arribar el mes de setembre i amb aquest mes, la Fira de Circ al Carrer. Aquesta havia de ser la seva 25a edició. I també es va celebrar, tot i que amb les restriccions de rigor. Els patis d’escoles, que cada estiu es mantenen tancats de cap a cap del país, es van obrir a la Bisbal per acollir gairebé la meitat d’espectacles. Esclar: són amplis, a l’aire lliure i amb entrades amples que permeten regular-ne l’accés. En aquest cas, la reserva d’entrades sí que va ser gratuïta, tot i que es podien fer donatius. A l’ajuntament calculen que el nombre de localitats que van quedar buides, malgrat haver-se esgotat les entrades, va ser d’entre el 5 i 10%.

Sense pressió al CAP

Notícies relacionades

¿I com ha afectat tanta activitat cultural al CAP de la Bisbal d’Empordà? José Miguel Villar Marqués, cap de l’Àrea Bàsica de Salut del municipi, és taxatiu: «No hem notat cap repunt relacionat amb aquests actes». El Baix Empordà té una taxa de 126 contagis per cada 10.000 habitants. A la Bisbal aquest índex és de 71. Poblacions de la comarca com Palafrugell, Palamós, Sant Feliu de Guíxols, Santa Cristina d’Aro, Calonge i Platja d’Aro superen el percentatge de la Bisbal. De fet, la gran majoria el dupliquen.

Castro assenyala i agraeix que, arran de la Covid, «s’ha fet més estreta la relació entre l’ajuntament i l’àrea de salut». Hi ha hagut reunions per planificar mesures sanitàries i així es continuarà fent. Perquè la Bisbal no para. Aquest cap de setmana el Teatre Mundial reobre finalment (no estava tancat pel coronavirus, sinó perquè no té aire condicionat) i acull la primera edició del Mirell, un festival de documentals musicals. I a mitjans d’octubre arriba la primera Terracotta Biennal, l’objectiu de la qual és potenciar l’art al voltant de la ceràmica. «Necessitem la cultura per continuar vivint: llegir llibres, veure música en viu i fer tot el que puguem fer», proclama el regidor de Cultura.