MÚSICA

El crític musical Jordi Bianciotto tria els 10 concerts essencials de la Mercè

Una guia de trets fixos per no perdre's a la graella musical més àmplia de la història de la festa major de Barcelona

zentauroepp52400927 icult200922120718

zentauroepp52400927 icult200922120718 / ALVARO MONGE

5
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

La festa major de Barcelona desafia els temps incerts amb la graella d’actuacions més àmplia de la seva història: més d’un centenar de propostes en 14 escenaris, sota els paraigües de Música Mercè, BAM i BAM Cultura Viva, que cobreixen des de la rumba i els mestissatges fins al pop d’última generació, passant per la cançó d’autor, l’electrònica i les experimentacions. Destaquem 10 concerts essencials.

1-Emel Mathlouthi

Ja fa una dècada, una bonica cançó, ‘Kelmti horra’ (‘La meva veu és lliure’), va anar de boca en boca a les places de la Primavera Àrab. Va escriure la lletra el jove Amin Al-Ghozzi pensant en la seva amiga, la cantautora Emel Mathlouthi, que es va veure així postulada com a veu de la revolució al seu país, Tunísia. Projectada primer al món àrab, l’any passat va publicar un disc en anglès, ‘Everywhere we looked was burning’, en el qual s’aparta del perfil de trobadora tradicional incorporant traços d’electrònica i rock.

Dijous, 24, 18.30 hores. Plaça de Joan Coromines.

2-ZA! & la TransMegaCobla

Edi Pou i Pau Rodríguez, el duo Za!, amic de la desconstrucció del que coneixem com a cançó, es multiplica fins a convertir-se en un octet en aquest concert que s’havia de presentar al Primavera Sound. Se’ls uneix la TransMegaCobla, quartet de músics de cobla tradicional, entre ells Pep Moliner, de la Cobla Sant Jordi (experimentada en fusions: Roger Mas, Pascal Comelade, Niño Josele...), així com les veus de Marta Torrella i Helena Ros, del duo Tarta Relena, en una combinació d’empremtes artístiques sense precedents.

Dijous, 24, 12.30 hores. Plaça de Joan Coromines.

3-Maria del Mar Bonet & amics

La diva mallorquina proposa un concert singular, ‘Un mar de complicitats’, en el qual se cita, després de molts anys sense fer-ho, amb la venerable guitarra de Toti Soler (músic amb el grup del qual Om va gravar en els seus inicis el clàssic ‘Jo em donaria a qui em volgués’, a partir del poema de Palau i Fabre), així com amb el ‘cantaor’ valencià Miquel Gil i el madrileny Juan Valderrama (fill de l’il·lustre copler Juanito Valderrama). Remant al seu costat, el refinat quartet integrat per Dani Espasa, Borja Penalba, Toni Cuenca i Antonio Sánchez.

Dijous, 24, 21.30 hores. Teatre Grec.

4-Lina_Raül Refree

El fado pot trencar les seves costures i conservar l’aura litúrgica i el fons emocional. En aquesta missió s’ha bolcat la cantant portuguesa Carolina Rodrigues, Lina, en el seu projecte amb el barceloní Raül Fernández, Refree, còmplice passat de veus com Sílvia Pérez Cruz, Rosalía i Rocío Márquez. El seu primer àlbum porta el cançoner d’Amália Rodrígues a un altre estadi, en una tèrbola freqüència que pot fer-nos pensar en l’alemanya Nico, valent-se de capes de teclats com l’harmònium, el sintetitzador analògic i el piano.

Dissabte, 26, 21.30 hores. Casa de l’Aigua.

5-Joan Garriga i el Mariatxi Galàctic

Després d’imprimir un segell propi al mestís ‘so Barcelona’ de fa 20 anys al capdavant de Dusminguet, i cultivar la cúmbia amb La Troba Kung-Fú, Joan Garriga presenta el seu nou artefacte, al servei dels ritmes llatins i de l’alegria de viure. Amb l’acordió com a fetitxe màgic, transita cúmbies, rumbes, vallenatos, càntics de bar i balades de matinada sense preocupar-se tant per l’ortodòxia com per arribar a l’ànima de la cançó, objectiu complert al seu primer àlbum, ‘El ball i el plany’.

Dissabte, 26, 18.30 hores. Teatre Grec.

6-Homenatge a Xavi Turull

Ojos de Brujo va ser un dels vaixells insígnia del mestissatge barceloní del canvi de segle, i als seus fonaments hi havia les percussions de Xavi Turull, un músic molt present i estimat a la nostra escena (també associat a artistes com a Estopa, Ketama o els Kejaleo de Diego Cortés), que ens va deixar, el gener passat, als 58 anys, víctima d’un càncer. Nit d’ofrena a les seves arts en la qual prendran part quatre antics col·legues d’Ojos (Ramón Giménez, Dj Panko, Juanlu i Marina), així com Las Migas, Joan Garriga i membres de La Pegatina i Txarango.

Dissabte, 26, 21.30 hores. Park Güell.

7-Sabor de Gràcia

Sicus Carbonell va aprendre la rumba dels seus majors al barri de Gràcia, i és a ells a qui dedica aquest concert amb ànima gitana i esperit obert, sense deixar de banda l’influx dels alts rumbers d’altres famílies, com el seu admirat Peret. El net de l’activista ‘oncle Manel’ va crear el 1994 el grup Sabor de Gràcia, que en el seu 25è aniversari ha llançat dos àlbums, ‘25A’, un en català i un altre en castellà. Punt de partida per a la seva celebració d’aquesta música tan associada a la ciutat de Barcelona.

Dissabte, 26, 21.30 hores. Teatre Grec.

8-b1nO

Sota aquest críptic nom operen Emili Bosch i Malcus Codolà, tàndem entregat a un encreuament d’electrònica amb ànima, impulsos pop i marge per a l’abstracció, plasmat a l’àlbum homònim llançat l’hivern passat. Van arribar a temps de presentar-lo en directe, el gener a Apolo, i ara el posen de llarg amb tots els col·laboradors que van participar en la gravació: Núria Graham (que prèviament, a les 18.00, actuarà en solitari), El Petit de Cal Eril, PHOAC i Adriano Galante (Seward).

Diumenge, 27, 21.00 hores. La Model.

9-Maria Rodés

Després de mirar els cossos celestes a ‘Eclíptica’, la cantautora pop del Maresme es decanta per un altre territori ple de misteri, el que embolica Lilith, figura mitològica convertida en un símbol feminista. Rodés es pregunta si les bruixes d’altres temps no eren en realitat dones alliberades, que anaven a contracorrent o que s’expressaven a través de l’art, i desenvolupa una estètica de cançó màgica amb picades d’ullet als aquelarres. Dues composicions estrenades a la xarxa, ‘Carta al diablo’ i ‘La extraña’, són els avançaments del futur àlbum.

Diumenge, 27, 21.00 hores. Teatre Grec.

10-The New Raemon

Notícies relacionades

El projecte de Ramón Rodríguez, que es va estrenar el 2008 amb ‘A propósito de Garfunkel’, arriba a un punt culminant al seu últim àlbum, ‘Coplas del andar torcido’, publicat en ple confinament i que modula la seva identitat pop amb ‘tempos’ recollits, guitarres més acústiques que elèctriques i ambientacions enrarides. Una obra en la qual aquest cantautor pop de Cabrils planta cara a l’eufòria impostada, el culte a l’èxit i altres disfuncions del panorama musical modern, extraient bellesa de la foscor.  

Diumenge, 27, 21.00 hores. Aparcament de la Mar Bella.

Temes:

Música