TORNADA A L'ACTIVITAT

El Prado reobre aquest dissabte amb un nou itinerari

El museu madrileny crea un nou recorregut amb 250 de les seves obres més representatives i limita l'aforament i les sales

pradoabierto jlroca epc / periodico

2
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

La crisi del coronavirus va obligar al Museu del Prado a suspendre l’activitat l’11 de març passat, en el que ha constituït fins al moment el segon tancament més prolongat de la seva història des de la guerra civil.

Ara prepara la seva reobertura per a dissabte que ve, 6 de juny, amb totes les mesures de seguretat estipulades pels diferents protocols, que inclouen la reducció d’un terç de l’aforament (a 1.800 persones, que hauran de sol·licitar cita prèvia a través de la pàgina web), l’ús de mascaretes, el control de temperatura i la incorporaciód’un nou equip de climatització perquè es respiri un aire de millor qualitat.

Un altre museu

Com ha assenyalat el seu director, Miguel Falomir, el museu no serà el mateix al que la gent estava acostumada. La reducció de la plantilla i la implantació de restriccions obliga al tancament de sales i a traçar un nou itinerari denominat ‘Retrobament’, que oferirà una visió diferent de l’acostumada i que es mantindrà fins al 13 de setembre.

Per a això s’han seleccionat 250 de les obres més representatives i s’han aglutinat entorn de la Galeria Central de l’edifici Villanueva en un total de 16 sales. Al llarg d’aquest recorregut s’ha intentat mantenir l’ordre cronològic, però els responsables s’han permès llicències per establir diàlegs entre obres i escoles, fet que permetrà veure junts els Saturns de Goya i Rubens.

Una picada d’ullet

«Volíem que el primer que veiés el visitant fos l’estàtua de ‘Carles V i el furor’, en aquesta ocasió desposseïda de la seva armadura. És una picada d’ullet còmplice per convidar a endinsar-se al museu des d’una òptica diferent», ha dit Falomir. Però la veritable arrencada la protagonitzen ‘L’anunciació’, de Fra Angelico, i ‘El descendiment’, de Van der Weyden, seguits dels autoretrats de Durero i Ticià.

Notícies relacionades

La llum natural banya ara ‘El triomf de la mort’, de Pieter Bruegel el Vell, ‘El pas de la llacuna Estígia’, de Patinir, ‘El Crist mort’, d’Antonello da Messina o ‘La taula dels pecats capitals’ i ‘L’Adoración dels Mags’, d’El Bosco. A causa de la complicació del seu trasllat, ‘El jardí de les delícies’ no formarà part de l’exposició.

Velázquez i Goya

La mítica sala 12, el ‘sancta santorum’ del museu, estarà dedicada a Velázquez i presenta una sèrie de singularitats: ‘Les menines’ estaran acompanyades per primera vegada per ‘Els borratxos’ i ‘Les filateres’. També Goya continuarà sent un altre dels grans reclams amb 29 dels seus treballs. ’La família de Carles IV’ al costat d’‘El dos i el tres de maig de 1808’, algunes pintures negres i les Majas, que, en aquesta nova disposició, segons Falomir, adquireixen un to melancòlic.