LA CRISI PEL CORONAVIRUS

La cultura rep els ajuts del Govern entre interrogants

El cine aplaudeix les mesures, la música les considera «decebedores» i el sector del llibre, «insuficients»

zentauroepp5269786 icult auditori200504153127

zentauroepp5269786 icult auditori200504153127 / ELISENDA PONS

4
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez, Jordi Bianciotto, Marta Cervera, Mauricio Bernal

El Consell de Ministres va aprovar aquest dimarts un reial decret llei pel qual es destinen 76,4 milions d’euros a ajuts per al sector cultural i al finançament de les empreses culturals, i que inclou també mesures fiscals, accés extraordinari a la prestació d’atur, canvis en els requisits per a les pel·lícules que opten a ajuts o increment del percentatge de drets d’autor per a l’acció assistencial.

«Es tracta d’un decret llei mesurat, pensat, just i justificat per protegir un sector essencial del nostre país», va afirmar el ministre de Cultura, José Manuel Rodríguez Uribes en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres d’ahir. La decisió arriba després de més de 50 dies que el Govern decretés l’estat d’alarma i que el sector cultural reclamés de forma reiterada ajuts específics per superar la crisi en què es troba a causa del coronavirus.

CINE

CINEAMB SENSACIÓ D’ALLEUJAMENT, ALMENYS

Els representants de cada una de les potes que conformen el teixit industrial cinematogràfic han mantingut en les últimes setmanes reunions actives per intentar precisar els punts en què els ajuts resultaven més urgents. «Les converses han sigut llargues, però almenys han arribat a bon port», comenta Álex Lafuente, productor i distribuïdor a B-Team.

S’ha aplaudit que s’hagi eliminat l’obligació de l’estrena a les sales (es podran estrenar en ‘streaming’), ja que moltes pel·lícules quedaven en els llimbs i era una de les peticions més demanades pels productors. També la pujada d’incentius fiscals per atreure els rodatges internacionals i nacionals. Des de la Federació de Cines d’Espanya (FECE), la valoració del decret, que estableix una línia de crèdit de 13,2 milions a les sales per pal·liar les despeses ocasionades per la reducció d’aforament i les mesures sanitàries, és positiva. «És la primera vegada que al sector de l’exhibició se’l té en compte, així que per a nosaltres és un pas per reconèixer la seva importància», diu Borja de Benito, portaveu de FECE. «Encara queden serrells per cobrir amb les comunitats autònomes, però aquest paquet de mesures és crucial per pal·liar el nivell d’incertesa que tindrem durant els primers mesos d’obertura».

MÚSICA

COMPAREIXENÇA SENSE RESPOSTES

El decret llei conté un sistema d’ajuts extraordinaris per valor de 38,3 milions d’euros per a la música i les arts escèniques que es concediran per una sola vegada, i a través de «règim de concurrència», tant al sosteniment d’estructures com a les activitats. Aportacions que per a l’APM (Associació de Promotors Musicals) generen interrogants sobre «com es repartiran», assenyala el seu president, Albert Salmerón, que titlla de «decebedora» la compareixença del ministre perquè no dona respostes a les demandes més reiterades aquests dies.

Urgeix, subratlla Salmerón, disposar d’un calendari perquè el sector sàpiga a què atenir-se, com a França (concerts de fins a 5.000 persones a partir del setembre), així com mesures d’«extensió dels terminis» per a la devolució del preu de les entrades que alleugin promotors i festivals. És el moment de prendre decisions, perquè l’estiu ja és aquí», precisa Salmerón, per a qui «és incomprensible que no s’anunciïn mesures que sí que han pres països de l’entorn i que, en alguns casos, ni tan sols costen diners».

TEATRE

SATISFACCIÓ, PERÒ AMB MOLTS DUBTES

Jesús Cimarro, president de la Federació Estatal d’Associacions d’Empreses Productores de Teatre i Dansa d’Espanya (FAETEDA), està «moderadament satisfet» davant de les mesures del Govern. Destaca com a «fonamental» l’aprovació de la protecció extraordinària contra l’atur dissenyada per cobrir les especificitats dels treballadors de l’espectacle, la intermitència dels quals dificultava que accedissin a l’atur. També celebra les línies de crèdit a les pimes i els gairebé 28 milions que es destinaran al manteniment d’estructures, que, juntament als 14,5 previstos per l’Inaem, serviran per ajudar companyies petites, grans i mitjanes. Per a Cimarro queden alguns temes pendents com «la baixada de l’IVA cultural».

Isabel Vidal, gerent de la productora barcelonina Focus, ha recordat que és «inviable» obrir els teatres limitant-ne l’aforament a un terç o a la meitat en la fase 2 i 3 de desconfinament. ¿Quin tipus de teatre es podrà fer si els intèrprets han de mantenir aquest metre i mig? «S’hauran de fer tests a tots els intèrprets com als futbolistes», va avançar Cimarro.

LLIBRES

POSITIU PERÒ INSUFICIENT

No obstant agrair mesures que permetran «obtenir liquiditat, fonamental en la situació actual», l’Associació de Cambres del Llibre d’Espanya va lamentar que hagi sigut la societat de garantia recíproca Audiovisual Finanzas SGR, vinculada al sector audiovisual, l’elegida per vehicular els crèdits, «ja que es tracta d’una entitat que té un absolut desconeixement de les peculiaritats del sector del llibre». Des de l’associació afirmen que les mesures són «positives, però insuficients» per compensar la caiguda en el sector, i reclamen programes addicionals com la compra pública de llibres.

La Confederació Espanyola de Gremis i Associacions de Llibreters (Cegal) també va qualificar de «positives» les mesures, però va reclamar que siguin «immediates» per evitar el tancament de llibreries.

DANSA

Notícies relacionades

VALORACIÓ POSITIVA DE L’«ESFORÇ»

Per a la coreògrafa María Pagés, fundadora i responsable del Centre Coreogràfic María Pagés de Fuenlabrada, el més important és la regulació de l’«accés a l’atur» per als treballadors del sector.  «Valoro positivament les mesures, s’ha fet un esforç», va dir, i va recordar que «la dansa és una de les arts més fràgils i precàries». Creu que els ajuts a les companyies són fonamentals i també va valorar «la deducció més gran per mecenatge». Per a la ‘bailaora’ flamenca, aquesta crisi ha deixat patent la necessitat de «reordenar la cultura». En aquest sentit va advocar per «un pacte d’Estat que impliqui el Govern, les autonomies i els ajuntaments, perquè la cultura està molt atomitzada». Ara com ara, el que és prioritari és «tornar a obrir els teatres per treballar» perquè «no es tracta de viure de subvencions», va dir qui dirigeix la seva pròpia companyia des de fa 30 anys. Pagés espera poder actuar al Liceu aquest estiu. 

Temes:

Coronavirus