MÚSICA ANTIGA

Viatge a la Florència dels Medici

L'Ensemble O Vos Omnes va inaugurar el festival Llums d'Antiga de L'Auditori amb 'La foguera de les vanitats'

musica-antiga

musica-antiga

2
Es llegeix en minuts
Manel Cereijo

Amb nou anys de trajectòria a l’esquena i vivint un moment de consolidació i expansió artística, L’Ensemble O Vos Omnes va tenir l’honor d’inaugurar, dimarts passat, la segona edició del Festival

Llums d’Antiga de L’Auditori barceloní amb un espectacle dinàmic, teatral i amb aquest punt atrevit que sempre proposa el conjunt coral liderat per Xavier Pastrana. ‘La foguera de les vanitats’ transporta al món dels Medici, amb Florència com a teló de fons, i entreté des del primer minut gràcies a la recreació del moment històric que dibuixa amb precisió Girolamo Savonarola, predicador italià del segle XVI que es va oposar frontalment a la famosa família –fins i tot usurpant-li el poder– i a tot el que aquella ostentosa i influent casta

representaba; imposant la seva doctrina catòlica i coartante, el monjo irromp en la ciutat italiana en la qual fins aquell moment es vivia el florir de suculentes expressions artístiques i culturals i el ‘llibertinatge’ propiciat pels carnavals.

Notícies relacionades

A l’espectacle, el dominic, ben defensat per l’actor Quimet Pla, intervé durant tot el muntatge exigint la crema a la foguera de la immundícia que generaven el luxe i la corrupció, vanitats que als seus ulls s’havien apoderat de Florència i els seus habitants. Intercalant la seva narració, els membres de L’Ensemble O Vos Omnes provoquen una vegada i una altra l’auster monjo amb un cuidat programa de peces del Renaixement escollides per donar vida a la història. Valent-se de veus joves i ben empastades, el conjunt coral va posar cura a desgranar cada cançó amb solvència en els moviments escènics i cuidada dramaticitat, preparades amb picades d’ullet de fi humor, erotisme i profanació posant els pèls de punta a Savonarola. Amb tot i davant tanta frivolitat, el monjo acaba per imposar el seu repertori sacre i adoctrinador abans de ser abrasat a la foguera per voler implantar la seva severa doctrina. En aquest viatge del pecat a la rectitud es van poder sentir algunes joies renaixentistes –de difícil audició avui dia– d’autors com el flamenc Heinrich Isaac, els italians Michele Pesenti Giovanni Domenico da Nola, l’holandès Jean Richaford, el francoflamenc Josquin Des Prés, l’anglès William Byrd i altres compositors anònims. L’espectacle va estar molt bé avalat musicalment per un reduït grup instrumental format per corneta, corda premuda i òrgan. Bon començament d’aquest certamen que ajuda a entendre part de l’essència de la música europea del passat.

 

Temes:

Música Concerts