MÚSICA ANTIGA
Viatge a la Florència dels Medici
L'Ensemble O Vos Omnes va inaugurar el festival Llums d'Antiga de L'Auditori amb 'La foguera de les vanitats'
musica-antiga
Amb nou anys de trajectòria a l’esquena i vivint un moment de consolidació i expansió artística, L’Ensemble O Vos Omnes va tenir l’honor d’inaugurar, dimarts passat, la segona edició del Festival
Llums d’Antiga de L’Auditori barceloní amb un espectacle dinàmic, teatral i amb aquest punt atrevit que sempre proposa el conjunt coral liderat per Xavier Pastrana. ‘La foguera de les vanitats’ transporta al món dels Medici, amb Florència com a teló de fons, i entreté des del primer minut gràcies a la recreació del moment històric que dibuixa amb precisió Girolamo Savonarola, predicador italià del segle XVI que es va oposar frontalment a la famosa família –fins i tot usurpant-li el poder– i a tot el que aquella ostentosa i influent casta
representaba; imposant la seva doctrina catòlica i coartante, el monjo irromp en la ciutat italiana en la qual fins aquell moment es vivia el florir de suculentes expressions artístiques i culturals i el ‘llibertinatge’ propiciat pels carnavals.
Notícies relacionadesA l’espectacle, el dominic, ben defensat per l’actor Quimet Pla, intervé durant tot el muntatge exigint la crema a la foguera de la immundícia que generaven el luxe i la corrupció, vanitats que als seus ulls s’havien apoderat de Florència i els seus habitants. Intercalant la seva narració, els membres de L’Ensemble O Vos Omnes provoquen una vegada i una altra l’auster monjo amb un cuidat programa de peces del Renaixement escollides per donar vida a la història. Valent-se de veus joves i ben empastades, el conjunt coral va posar cura a desgranar cada cançó amb solvència en els moviments escènics i cuidada dramaticitat, preparades amb picades d’ullet de fi humor, erotisme i profanació posant els pèls de punta a Savonarola. Amb tot i davant tanta frivolitat, el monjo acaba per imposar el seu repertori sacre i adoctrinador abans de ser abrasat a la foguera per voler implantar la seva severa doctrina. En aquest viatge del pecat a la rectitud es van poder sentir algunes joies renaixentistes –de difícil audició avui dia– d’autors com el flamenc Heinrich Isaac, els italians Michele Pesenti o Giovanni Domenico da Nola, l’holandès Jean Richaford, el francoflamenc Josquin Des Prés, l’anglès William Byrd i altres compositors anònims. L’espectacle va estar molt bé avalat musicalment per un reduït grup instrumental format per corneta, corda premuda i òrgan. Bon començament d’aquest certamen que ajuda a entendre part de l’essència de la música europea del passat.
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- La contracrònica Vinícius arruïna la millor tarda de Xabi
- Cues pel 48 Open House Barcelona
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- Després de més de tres hores de reunió Puigdemont trenca amb el PSOE: "Podrà ocupar poltrones, però no podrà governar"
- Automoció BYD estudia obrir una fàbrica de cotxes elèctrics a Catalunya
- A Espanya Les ‘start-ups’ de la investigació pública generen 1.400 milions d’euros a l’any
- Evolució dels mercats Les cotitzades reparteixen 30.000 milions fins al setembre
- La borsa espanyola s’erigeix en la plaça europea més alcista
- Evolució dels mercats L’Ibex tanca en 16.000 punts i marca el seu màxim històric 18 anys després
