TOPONÍMIA POP

Quan Itàlia va radicalitzar les discoteques

Entre 1965 i 1975 a Itàlia es va donar un fenomen poc conegut fora de les seves fronteres: les discoteques es van convertir en els espais d'experimentació d'arquitectes acabats de sortir de la universitat.

zentauroepp51675316 icult living theatre performance of paradise now  space elec200110203814

zentauroepp51675316 icult living theatre performance of paradise now space elec200110203814

1
Es llegeix en minuts
Lucía Lijtmaer
Lucía Lijtmaer

Periodista

ver +

L’aspecte resultava curiós per a un interior fosc: el terra estava ple d’aigua i a diferents racons es podien distingir arbres i plantes de tota mena. És més, hi havia parterres. Trossos de terra en què creixien enciams, cols i raves. No era un hivernacle ni un institut de botànica. Era una discoteca.

Entre 1965 i 1975 a Itàlia es va donar un fenomen poc conegut fora de les seves fronteres: les discoteques es van convertir en els espais d’experimentació d’arquitectes acabats de sortir de la universitat. Durant l’auge dels moviments socials i polítics de 1968, van formar un moviment anomenat disseny radical, un episodi estrany i fascinant, en què van utilitzar sobretot les discoteques com espais d’assaig per a noves idees i formes d’entendre l’espai.

Notícies relacionades

Space Electronic, a Florència, i Piper Discotheque, a Torí, van ser els clubs més famosos. Fins aleshores, a Itàlia les discoteques eren molt conservadores, espais estratificats en què no hi havia música en viu i la gent ballava sempre en parella. Aquests arquitectes van començar a jugar amb les llums, els miralls, i van crear estètiques poc comunes per l’època: Space Electronic estava situada en una antiga fàbrica de reparació de motors i va mantenir en la seva decoració refrigeradors i tambors de rentadora. També van democratitzar les sales, creant espais flexibles en què es podia moure l’escenari i tenir diferents activitats durant el dia i la nit.

Tant és així que aquesta sala durant el dia es convertia en un espai per a recitals de poesia, teatre o la seva pròpia escola d’arquitectura radical, en què els estudiants experimentaven amb materials i idees, en col·laboració amb altres grups d’arquitectura, com Superstudio, UFO, Street Farmer i Ant Farm. D’aquí va sorgir el jardí botànic en què es va convertir la discoteca amb aigua i plantes. Era el projecte Vita, Morte i Miracoli dell’Architettura, que va tenir lloc el 1971.