CRÍTICA DE CINE
'El traidor': entre tòpic i insondable
El film de Marco Bellocchio sobre Tommaso Buscetta deixa de ser un 'pétro' drama gangsterià per convertir-se en una sàtira sobre el circense sistema judicial italià
El traidor ★★★
Direcció: Marco Bellocchio
Repartiment: : Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Fausto Russo Alesi, Fabrizio Ferracane
Títol original: ‘Il traditore’
Països: Itàlia / França / Alemanya / Brasil
Durada: 145 minuts
Any: 2019
Gènere: Biogràfica
Estrena: 5 de desembre del 2019
Mentre recorre els 20 últims anys de vida de Tommaso Buscetta, el primer membre d’alt rang de la Cosa Nostra que va violar el codi de silenci o ‘omertà’ i va destapar els mecanismes interns de l’organització –cosa que va desembocar en l’empresonament de centenars dels seus col·legues mafiosos–, la nova pel·lícula de Marco Bellocchio resulta alhora previsible i impenetrable. D’una banda, conté escenes i situacions que recorden successivament títols com ‘El padrí’, ‘Narcos’ i ‘Gomorra’; de l’altra, malgrat la tirallonga de noms i dates i diàlegs sobreexplicatius que ofereix, resulta difícil donar sentit a tots els personatges secundaris, relacions de poder i línies temporals que s’acumulen en la pantalla. I, en qualsevol cas, malgrat que la seva atenció als detalls atorga a la pel·lícula una convincent autenticitat, en realitat Bellocchio no ens explica gaire cosa sobre els secrets de la màfia.
‘El traidor’,és cert, avança a bon ritme i completa en el procés una reeixida metamorfosi, deixant gradualment de ser un ‘pétro’ drama gangsterià per convertir-se en una sàtira sobre el circense sistema judicial italià. Mentrestant, l’actor Pierfrancesco Favino malgasta poder de convicció en la pell d’un personatge que es mou guiat per ferris principis, però que tot i així acaba venent els seus camarades, i per tant encarna una ironia a la qual la pel·lícula no arriba a treure suc. Bellocchio no penetra en la seva psicologia, ni li atorga el tipus d’arc dramàtic propi de les històries criminals realment èpiques.
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- El rescat miraculós de la llibreria Sant Jordi
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Receptes rodones La recepta definitiva per fer les millors mandonguilles casolanes
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Les set plantes de Nadal per decorar casa vostra aquestes festes
- Propostes de plataformes Deu pel·lícules dels anys 80 per a fans de ‘Stranger Things’
- Gestió emocional Les cinc claus per les quals les paraules de Buenafuente sobre la seva salut són un exemple a seguir
- L’evolució del brot El Govern aixecarà dilluns les restriccions en el segon perímetre del focus de pesta porcina africana
- Tribunals La jutge de la dana cita a declarar com a testimoni el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo
